Som noen av dere vet holder jeg på med kjellertrappen.
Jeg har en plan i det store og hele, det jeg nå har kjørt meg fast ved er den gamle hvileplattformen som trenger å utvides og gjøres om...
Gammelt trappeløp med tretrinn, merket med grønn strek for planlagt utvidelse. Moderne trapper til høyre, antydet til å bli i eik.
Ned til det blir det eiketrinn lik trappen til høyre, det grønne viser hvordan det nye bør bli.
Ca. 140 langt, 100-110 bredt og 80 cm på den bortre delen.

Tips om materiale mm?

Venstre del skal freses til "senere".
Skal man kjøre gulvspon med overflate av eik (benkeplater fra Ikea)?

Mye avhenger av hva hvilplanet skal hvile på. Hvis det er 100 cm mellom sideoppleggene, er sponplate mindre egnet. Det finnes spesielt limtre i eik for trapper som er tykkere (30 + mm) enn vanlig limtre (til benkeplater og lignende).

J justusandersson skrev:
Mye avhenger av hva hvilplanet skal hvile på. Hvis det er 100 cm mellom sideoppleggene, er sponplate mindre egnet. Det finnes spesielt limtre i eik for trapper som er tykkere (30 + mm) enn vanlig limtre (til benkeplater og lignende).
Den venstre eksisterende delen er jo 50mm spontet virke og hviler på en ramme i ytterkanten, det ville kunne killes der for f.eks. gulvspon.

Tankemessig føles det vanskelig å få til en ny del og sammenføye med den gamle delen til venstre.

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår situasjonen. Er det en gammel og en ny trapp som møtes i høyden? Den venstre delen føles dessuten veldig bratt. Min erfaring taler for bruken av homogene materialer i trapper, men det er klart at massiv eik kan koste hva som helst hvis man ikke har tilgang til ordentlige maskiner.

Jo den gamle kjellertrappen er til venstre, så er en ny trapp til høyre som veves sammen. (y)

Trappholdfastheten du hjalp meg med i den andre tråden gjelder biten med 4 steg ned mot vilplanet.

En variant er å kjøpe 18 mm limtre av eik og forsterke den på undersiden med furelist (for hvilplanet).

• Liker
Fadai og 1 annen
  • Laddar…
Jeg er inne på noe lignende av 28mm Ikea eik limtre.
Småstrekkene er dominoer/kjeks.
Skisse på rutet papir viser en trekantet bordplate med mål i mm, markert med dominos/keks. Gult plastmal foran.
Burde gå, eller er jeg ute og sykler tro...?

Beste svar

Jeg moret meg med å regne litt på det. Eik har 20% høyere stivhet (elastisitetsmodul) enn furu og gran. Om du har et 28 mm tykt massivt trinn av eik med målene 60x100 cm som bare er festet i sine ytterkanter, vil en 100 kg tung person forårsake en nedbøyning på 1,4 mm, noe jeg synes er helt OK. Limtre bør være enda stivere, så jeg synes du kan prøve det. Limer du sammen biter med kex, så tror jeg det kan bli bra.

• Liker
FredrikR
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.