17.672 lest ·
19 svar
18k lest
19 svar
Snekkre veggram liggende, generelle tips?
Side 1 av 2
Jeg tenkte å bygge veggrammene til min utvidelse liggende og reise dem deretter.
Er det noen andre som har gjort det samme som kan gi noen praktiske tips?
Sill og toppsvill skal jo skjøtes halvveis i hjørnene, hvordan løste dere det på en smidig måte? Eller droppet dere det
?
Jeg tenkte å spikre på en plate asfa-board per seksjon for å få litt stabilitet og reise veggen i seksjoner på maks 5,5 m.
Langsidene blir da to seksjoner, hvor sill/toppsvill også skal skjøtes halvveis.
Vi kommer til å være type 3 personer (to litt spinklere), men jeg kan nok få tak i en eller noen til om det trengs. Eller holder det med tre?
Jeg tenkte å IKKE spikre på all asfa-board fordi min vurdering er at det blir for tungt da, selv om det selvfølgelig ville vært enklere for selve monteringen.
Eller har noen testet det og synes at det var piece of kaka?
Hva fungerte/kranglet generelt for dere?
Er det noen andre som har gjort det samme som kan gi noen praktiske tips?
Sill og toppsvill skal jo skjøtes halvveis i hjørnene, hvordan løste dere det på en smidig måte? Eller droppet dere det
Jeg tenkte å spikre på en plate asfa-board per seksjon for å få litt stabilitet og reise veggen i seksjoner på maks 5,5 m.
Langsidene blir da to seksjoner, hvor sill/toppsvill også skal skjøtes halvveis.
Vi kommer til å være type 3 personer (to litt spinklere), men jeg kan nok få tak i en eller noen til om det trengs. Eller holder det med tre?
Jeg tenkte å IKKE spikre på all asfa-board fordi min vurdering er at det blir for tungt da, selv om det selvfølgelig ville vært enklere for selve monteringen.
Eller har noen testet det og synes at det var piece of kaka?
Hva fungerte/kranglet generelt for dere?
Har gjort det du tenker å gjøre bare inni en låve. Det gikk ikke an å isolere og få det fint med de eksisterende veggene av planker og stokker, så jeg bygde et hus innenfor 
Jeg brydde meg ikke om skjøtene halvveis, men har spikret fast hjørnene skikkelig likevel med spikerplater og i de stående stenderne, så jeg tror ikke det er noen fare for at det skulle gli fra hverandre. Jeg gjorde seksjonene mindre enn 5,5 meter fordi vi bare var 2 personer, og noen ganger bare jeg. Jeg var dog nødt til å spikre alt på "utsiden" ettersom den ikke kan nås siden når veggen er reist, låvens yttervegg er i veien. Jeg synes ikke det var noe problem å få opp veggene, bare man er nøye med høyden så alle seksjonene blir like høye når man reiser dem opp ved siden av hverandre, ellers blir bjelkelaget litt rart.
Jeg brydde meg ikke om skjøtene halvveis, men har spikret fast hjørnene skikkelig likevel med spikerplater og i de stående stenderne, så jeg tror ikke det er noen fare for at det skulle gli fra hverandre. Jeg gjorde seksjonene mindre enn 5,5 meter fordi vi bare var 2 personer, og noen ganger bare jeg. Jeg var dog nødt til å spikre alt på "utsiden" ettersom den ikke kan nås siden når veggen er reist, låvens yttervegg er i veien. Jeg synes ikke det var noe problem å få opp veggene, bare man er nøye med høyden så alle seksjonene blir like høye når man reiser dem opp ved siden av hverandre, ellers blir bjelkelaget litt rart.
Bygge seksjoner liggende for så å reise dem er i prinsippet standardprosedyre. Det er ingen komplikasjoner. Seksjoner på 4,8 meter har jeg reist selv, så har du to medhjelpere til hjelp er det riktig luksus. Bare sørg for å forberede med støtter og tvinger før dere begynner. Det er så slitsomt å løpe rundt og lete etter ting mens man står og holder en veggblokk på plass. Er det en utvidelse du gjør, så innebærer det jo at det allerede finnes en fast vegg å feste mot, så da blir det enda lettere. Derimot har jeg aldri bekymret meg om å halvere noe. Det føles unødvendig komplisert på en husstamme.
Jeg ville definitivt bygge hele veggen på én gang. I hjørnene ville jeg gjøre det enkelt og bare slå regel mot regel så får hammarbandet følge sin seksjon bare. Bare pass på å være nøye med kryssmålingen så det blir rett.
Nei, vent med boarden til det er reist. Ikke for vekten, men det blir et forferdelig vindfang. Dessuten trenger du sannsynligvis å justere seksjonene litt etter de er reist, og det umuliggjøres av boarden.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Du sager bort halve tykkelsen på planken og legger overlapp.
Har man mulighet til å få tak i en mobilkran, kan man bygge ferdig vegg med isolasjon og ytterpanel opp til ca. 10 m. Mobilkranen er klart verdt pengene da man kan arbeide vannrett i markplan.
Deretter kom finessen i mitt lille garasjebygg, jeg bygde taket 21x6m på bakken, det var et mektig syn å se taket komplett med plater og takrenner løftes opp på husstammen. Deretter gjenstod det å sette på møneplaten.
Protte
Har man mulighet til å få tak i en mobilkran, kan man bygge ferdig vegg med isolasjon og ytterpanel opp til ca. 10 m. Mobilkranen er klart verdt pengene da man kan arbeide vannrett i markplan.
Deretter kom finessen i mitt lille garasjebygg, jeg bygde taket 21x6m på bakken, det var et mektig syn å se taket komplett med plater og takrenner løftes opp på husstammen. Deretter gjenstod det å sette på møneplaten.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Nå er det fra minnet: PGA at mine medhjelpere hadde jobb den dagen, så ble det litt OB for kranføreren, det tok nesten 1 time å rigge kranen som løftet 55 tonn og en bom på 55 meter. Vi rigget opp et 18 m langt firkantrør for å fordele ut lasten fra takstolene til 4 løftekjettinger. Løftet tok vel en 15-20 minutter og da var taket på plass på centimeteren.haavard skrev:
Jeg har ikke kjøpt en eneste stillasplanke, ikke satt opp stillas heller, Farsan da 82 år hjalp til med å legge takplater, vi kunne legge hele siden med en skrue i hver plate uten at det blåste ned (bra å kunne gjøre om man ser at det vil begynne å dra seg)
Kostnaden da, jeg tror kranløftet kostet 4000 inkl. moms. Kranen var god for 55 tonn men taket veide 3200 kg.
Protte
Halvt om halvt syll/hammarbånd?
Den ene går forbi den andre, spik sammen.
Bygde nettopp garasjen ved å bygge hele veggseksjoner, 7 x 10m, 45x120 + 45x45 + utegips + luftspalte + panel.
Tror jeg fikk med det meste, nøye å måle, for når man har satt på plate/avstivere har man ikke så mye justeringsrom igjen.
Den ene går forbi den andre, spik sammen.
Bygde nettopp garasjen ved å bygge hele veggseksjoner, 7 x 10m, 45x120 + 45x45 + utegips + luftspalte + panel.
- Sett ut klosser (betongsstifter) på platen som du bruker ved reising, for å legge veggen tett til (disse fjernes når man er ferdig med reisningen).
- Sag til/legg ut syll og hammarbånd, tegn på/regn ut hvor du skal ha stolper. Legg syll og hammarbånd kant i kant. Bruk vinkelhake og tegn på både syll og hammarbånd samtidig.
- Fest en planke (å bygge på) for syll og en for hammarbånd på underlaget der du skal bygge din vegg.
- Underlaget skal være plant og i vater.
- Spik sammen stolpene med hammarbånd og syll.
- Fest syllen i hver ende.
- Rett syllen med hjelp av en rettesnor, sett den 1 cm ut, sjekk at syllen er rett, juster med hammer hvis ikke rett.
- Fest med spiker ned i planken du bygger på. Kontroller at syllen er rett, fest med en til spiker et stykke bort.
- Kryssmål stommen, viktig å være nøyaktig, for du vil vel ikke at de andre veggene du spiker mot denne skal lene. Slå hammarbåndet sidelengs om du må justere.
- Når kryssmålene er like, fest hammarbåndet i endene.
- Fell inn eventuell stående planke i hammarbåndet.
- Fest stropper i stommen, opp gjennom hammarbåndet.
- Bygg på veggen utover, avhengig av konstruksjon, liggende lekter, utegips/asfaboard, spikrekker og panel.
- Husk å løfte panelen til det blivende undertaket (på langsidene) minus luftspalte. Kortside/gavler går man med panelen til takstol.
- Bygg resterende vegger på samme måte.
- Bygg to gavlspisser av takstoler, lekter og panel.
- Ved reisning, forbered avstivere og festemidler for disse, lei kranbil. Spik sammen.
Tror jeg fikk med det meste, nøye å måle, for når man har satt på plate/avstivere har man ikke så mye justeringsrom igjen.