Vi har en betongtrapp som vi nylig har støpt, og på sidene tenkte vi først å ha klassiske balustrer med et støpt "rekkverk" oppå. Nå leter jeg febrilsk etter et sted hvor jeg kan kjøpe ferdige balustrer til en overkommelig pris. Jeg har funnet ett sted, men de tar nærmere 3000 kr per stykk, og vi trenger 8 stykker... Et alternativ er å støpe selv, men da trenger man en støpeform, noe som også virker vanskelig å finne. Et firma kan importere, og da ender vi opp på nesten 10000 kr for en form...
Det blir litt mye penger synes jeg, så jeg tar takknemlig imot tips på hvordan man kan gjøre i stedet!
En annen tanke er at i stedet for den klassiske runde formen på balusteren, kunne jeg støpe firkantede i en støpeform som jeg ganske enkelt lager selv. Spørsmålet som da oppstår er hvor tynne jeg kan lage dem. Jeg tenker at 10x10 cm ville se ok ut... Støpt i finbetong fra Weber. Hva tror dere, ville dette kunne fungere hvis jeg armerer med et armeringsjern i midten av balusteren?
Så kommer neste detalj, og det er å feste stolpene/balustrene i trappen. Skal jeg la armeringsjernet i balusteren stikke litt ut nede og så bore et hull i trappen der jeg setter ned armeringsjernet ved monteringen? Eller skal jeg støpe balusteren på stedet på trappen?
Flere spørsmål dukker sikkert opp etter hvert, men jeg håper at jeg kan få svar på noen av ovenstående!
Jeg ville ha støpt på stedet. Formen for runde søyler lager man enkelt i masonite. For å få til den avrundede formen samt mothold, sager du ut rundingen i brede bjelker (220), så spikrer du fast masoniten mot disse bjelkene. En søyle består kanskje av fire lignende former. Bygg sammen formene på stedet der du skal støpe. Borr hull i trappen og stikk ned armeringsjern. Likeledes skal søylen støpes med armeringsjern både horisontalt og vertikalt. Hullene i formen der du heller inn betongen sparkler du så igjen etter at du har fjernet formen. For best resultat bør du vibrere betongen så den fyller ut ordentlig, men det går alltid an å sparkle etterpå også.
/CC
Forhåpentligvis har du allerede funnet en løsning på dette men jeg holder på og støper et betonggjerde********************. Jeg vedlegger et bilde av hvordan gjerdet mitt ser ut. Det skal dog males når jeg har gjort klart hele. Pampig blir det.
Velkommen til forumet! Det der ser storslått ut! Jeg tror mange med meg gjerne vil vite mer om hvordan du gjorde det og gjerne litt "byggbilder" om du har.
Visst har jeg det. Først støpte jeg en grunn for hele gjerdet. Limte sammen søylene med steinlim og fylte disse med betong. Murte deretter fast underliggerne som skal holde gjerdestolpene på plass. I sporet fylte jeg finbetong og plasserte deretter stolpene i denne. Jeg la også armeringsjern i hele sporet. Sveiste deretter armeringsjern også i overkant på stolpene så de ble holdt på plass. Overliggere ble deretter plassert på stolpene og også disse ble murt på plass. Deretter gjensto det å sparkle og slipe der det var nødvendig. Maling gjenstår, men det tar jeg når hele gjerdet er klart.
Hei Christer, et ordentlig stilig Baluster stakitt, lurer på om du kunne tenke deg å leie ut eller selge støpeformene når du er ferdig med dem? // Michael
Hei Michael, jeg har ganske mye igjen som jeg må støpe, så jeg har i det minste behov for dem sommeren 2013. Kanskje til og med sommeren etter det. Men hvis du vil vite hvor jeg har kjøpt dem, så send en privat melding i stedet, så kan du få lenken. Alternativt hvis du venter et par år!
Hei Christer. Ville bare si at ditt gjerde blir helt underbart. Jeg har lett lenge etter lignende da jeg og min mann skal lage en Italiensk hage ved huset. Skulle det være en mulighet å få linken til der du kjøpte formene?