Hei!
Har et rom der jeg har tenkt å bygge en badstue og der jeg har forberedt med et rør for å kunne få ut vann hvis man f.eks. skyller av badstuen, og også vann som renner hvis man kaster vann.
Rommet blir isolert men vil ofte stå kaldt.
Røret går bare rett ut i bakken i steinknust og kommer opp i badstuen.
Spørsmålet er om man bør ha en spygatt eller gulvsluk?
Spygatt - risiko for lukt?
Gulvsluk - risiko for at vannlåsen fryser i stykker?

(Jeg vet at det beste sikkert hadde vært å koble røret til et annet overvann, men det er nesten umulig der det er.)

Går det bare ut i mark, så burde vel risikoen for lukt være ganske liten.
Bare sørg for at man ikke får inn skadedyr via røret.

Du trenger ikke velge mellom sluk eller å skaffe en kostbar spesial spygatt for badstuebruk.
Kjøp en vanlig Purus Brage og fjern vannlåsen under vinterhalvåret hvis du absolutt må ha et tett isolert gulv.

Enda bedre er det jo om du tenker helt om og bygger et glissent terrassegulv.

H Hunneberg skrev:
Hei!
Har et rom hvor jeg har tenkt å bygge en badstue og hvor jeg har forberedt med et rør for å kunne få ut vann hvis man f.eks. skyller av badstuen, og også vann som renner hvis man kaster vann.
Rommet blir isolert men kommer oftest til å stå kaldt.
Røret går bare rett ut i bakken i steinknust og kommer opp i badstuen.
Spørsmålet er om man bør ha en spygatt eller gulvsluk?
Spygatt - risiko for lukt?
Gulvsluk - risiko for at vannlåsen fryser i stykker?

(Jeg vet at det beste sikkert ville vært å koble røret til annet overvann, men det er nærmest umulig der det er)
Det finnes mekaniske vannlås med fjær som ikke tørker ut. I en purus-sluk kan eksisterende vannlås byttes mot en slik, koster en femhundrelapp.
I fyrrommet satte jeg en purus rustfri gulvsluk med mekanisk vannlås. Fungerer fint.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.