Har et wilma spisebord (190 x 105) der bordplaten må høvles ned ca 10-15 mm. Årsaken er en brann i duken som heldigvis ble oppdaget i tide, men det ble ganske dype og stygge merker.

Hvilken maskin trengs til dette, store krav til finish. Tips på hvor man skal henvende seg mottas med takk (Gävle- Uppsala- Stockholmsområdet).

Hvor tykk er platen fra starten? Blir det ikke en veldig tynn plate igjen om du fjerner så mye som 15mm?
Har du høvlet mye i dine dager? Jeg antar at du ikke har det, siden du stiller dette spørsmålet. Det går an å kjøre ned med en elektrisk høvel, men det er veldig mye å ta og det er veldig vanskelig å få det flatt. Man kan trenge å finpusse med en vanlig hånd-høvel i tillegg. Det er et håndverk som krever trening. Det blir ikke bra første gangen man prøver, for å si det sånn.
Det eneste vettige er å ta platen til et snekkeri og få dem til å kjøre den ned i en justeringshøvel. Sannsynligvis går det ikke an å ta hele bordplaten i ett skjær, men den må kløyves, høvles, og deretter fuges sammen igjen.

Man kanskje kan levere den inn hos en møbelrenovatør som kan legge i ny eikefiner? Høres i og for seg ikke så billig ut......

Ring forsikringsselskapet i stedet.

Jeg forutsatte at det var en massiv plate. Er den finert er det ingen mening å høvle. Om det har brent et 15 mm dypt hull i en 40 mm plate synes jeg det høres ut som om den er helt ødelagt. Det blir billigere å kjøpe et nytt bord. Det kanskje går an å kjøpe bare en plate?

Har sjekket med forsikringsselskapet, ser ut til å gå skeis. Skulle ha hatt en eller annen tilleggsforsikring som man naturligvis ikke har.

Bordet koster rundt 12 000, men som du sier kanskje det går an å kjøpe kun platen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.