Hei,
Jeg har et problem med en utbulende (eller innbulende?) vegg der to overtapetserte gipsplater møtes. I skjøten mellom dem er forskjellen merkbar. Hva er mine alternativer for å få veggen slett og jevn, og hva ville dere anbefale? Å sparkle virker som det dårligere alternativet, siden veggen fortsatt vil være ujevn målt fra veggende til veggende.
Angående hvorfor jeg skrev "innbulende?": det er ikke helt opplagt at det er en gipsplate som stikker ut på den ene siden sammenlignet med resten av veggen, heller at den andre plata buler innover. Ideer om hvordan jeg enklest finner ut hvilket tilfelle det gjelder?
Takk på forhånd
Jeg har et problem med en utbulende (eller innbulende?) vegg der to overtapetserte gipsplater møtes. I skjøten mellom dem er forskjellen merkbar. Hva er mine alternativer for å få veggen slett og jevn, og hva ville dere anbefale? Å sparkle virker som det dårligere alternativet, siden veggen fortsatt vil være ujevn målt fra veggende til veggende.
Angående hvorfor jeg skrev "innbulende?": det er ikke helt opplagt at det er en gipsplate som stikker ut på den ene siden sammenlignet med resten av veggen, heller at den andre plata buler innover. Ideer om hvordan jeg enklest finner ut hvilket tilfelle det gjelder?
Takk på forhånd
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 innlegg
Ser mer ut som en tretex vegg noen har sparklet ganske tykt på? Eller mener du at veggen fjærer litt om du trykker på den? Da kan det jo være masonitt også..........
Det enkleste er nok å gipse hele og få en stum overflate å utgå fra, så sparkle som vanlig.
Det enkleste er nok å gipse hele og få en stum overflate å utgå fra, så sparkle som vanlig.
Er enig med Stefan1972 her, det der ser ikke ut til å være gips. Er det en inner- eller yttervegg? Er det en innervegg ville jeg personlig revet ned masonite/tretex og montert OSB og så gipset på samt benyttet anledningen til å se over lydisoleringen og veggens generelle tilstand.S Stefan1972 skrev:
Hei, takk for det raske svaret. Tretex kjente jeg ikke til før du skrev det, men jeg legger ved et bilde som viser at det er noe gipslignende materiale bak pappen som sitter utenpå, bak tapeten. Overflaten på det antatte gipset ser riktignok annerledes ut enn gips man kjøper i dag - huset er bygget i 1969, med plater fra samme år.
Når du sier gipse, mener du å sette opp et lag gipsplater på veggen, oppå eksisterende plater? Er det noe jeg bør tenke på da når det gjelder å feste de nye platene? Dessverre har jeg el trukket utenpå eksisterende vegg langs taket, dog med kanalen innenfor veggen for stikkontakter.
Når du sier gipse, mener du å sette opp et lag gipsplater på veggen, oppå eksisterende plater? Er det noe jeg bør tenke på da når det gjelder å feste de nye platene? Dessverre har jeg el trukket utenpå eksisterende vegg langs taket, dog med kanalen innenfor veggen for stikkontakter.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Ta tilbake gammel åpning i bærende vegg
Bygningsfysikk -
Hvordan retter jeg opp en dårlig gipsvegg?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Bästa sätt att gå från strukturtapet till släta väggar
Färg, Måla & Tapetsera -
Glatt ut slaggplater innvendig vegg
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hur slätar jag till övermålad vägg med kraftig struktur?
Färg, Måla & Tapetsera