7.504 lest ·
12 svar
8k lest
12 svar
Slamme/pusse lecavarvet på garasjegrunnmuren?
Kort og godt, hvordan går man frem?
Leser man finjas arbeidsinstruksjon så skal man bruke 2-3 ulike typer mørtel, nett, 20 ulike verktøy og fikse og greie. Jeg tenkte begynne å slå på panelet, så jeg trenger å fikse pudsingen først, hvordan gjør jeg dette så smidig som mulig? Kan man gjøre det til tross for de rådende værforholdene? (Kaldt, kanskje minusgrader om natten.)
Leser man finjas arbeidsinstruksjon så skal man bruke 2-3 ulike typer mørtel, nett, 20 ulike verktøy og fikse og greie. Jeg tenkte begynne å slå på panelet, så jeg trenger å fikse pudsingen først, hvordan gjør jeg dette så smidig som mulig? Kan man gjøre det til tross for de rådende værforholdene? (Kaldt, kanskje minusgrader om natten.)
Hvilken type mørtel? Jeg har en slik norsk murskje (stor trekant med balansert håndtak på), så den bør vel funke. Kan man lage en "rivbrett" selv, eller er det noe man kjøper?
Tenkte å pusse 5 cm ned på kantelementene også, som det er slik fibersement på, det bør vel gå? Jeg har en flaske med finjas primer som jeg tenkte å smøre på hele lecakanten og de fem centimeterne jeg skal pusse der.
Tenkte å pusse 5 cm ned på kantelementene også, som det er slik fibersement på, det bør vel gå? Jeg har en flaske med finjas primer som jeg tenkte å smøre på hele lecakanten og de fem centimeterne jeg skal pusse der.
Jeg vil huske at jeg brukte Puts & Murbruk C når lecavarvet på garasjen min ble pusset.
Fuktet (kastet på vann) med kalkkosten.
Kastet på mørtelen, som ble blandet etter posen, og dro forsiktig ut den.
Sitter fortsatt, og ser helt ok ut.
Fuktet (kastet på vann) med kalkkosten.
Kastet på mørtelen, som ble blandet etter posen, og dro forsiktig ut den.
Sitter fortsatt, og ser helt ok ut.
Jeg pusset med kun ett bruk, jeg tror det var maxit's puss&murebruk C jeg brukte, men det kan ha vært B også, jeg kan sjekke. Jeg sprutet på litt vann før, forvannet, noe jeg har blitt fortalt ikke skal være nødvendig på leca, men det skader jo ikke heller. Blandet en halv sekk bruk om gangen i Biltema murbøtte med lavhastighets boremaskin og billig blander fra byggmax. (En garvet murer hadde definitivt blandet en større mengde!)
Jeg slo på bruk med en mureskje fra byggmax, og smurte ut så godt jeg kunne og jevnet ut med byggmax plastskje. Jeg la i prinsippet så tynt jeg kunne, typ 2-3 mm ... Og bruket laget jeg ørlite løsere enn angitt på emballasjen, du kan prøve deg fram. Jeg smurte og strøk og drev på til jeg syntes det virket bra. Til slutt jevnet jeg forsiktig ut med en våt murkost.
På innsiden dro jeg med bunnen av en 33cl glassflaske mellom gulv og Lecamur, for å få en pen hulkel. Altså jeg dro med flasken i bunnen rettet mot platen, men litt på skrå, dvs ikke 3cm radius på hulkel ...
Det fungerte bra for meg med kun ett sementprodukt og enkle og billige verktøy (de der byggmax-greiene jeg nevnte er utrolig billige sammenlignet med hva alle andre selger dem for), men det var kanskje bare fordi jeg er en total nybegynner og ikke forsto at det ikke skulle fungere...
Men jeg tror ikke du skal pusse ved temp under 10 grader dog.
Les alt som virker interessant her, så får du litt mer kjøtt på beina. http://www.maxit.se/33548/
Jeg slo på bruk med en mureskje fra byggmax, og smurte ut så godt jeg kunne og jevnet ut med byggmax plastskje. Jeg la i prinsippet så tynt jeg kunne, typ 2-3 mm ... Og bruket laget jeg ørlite løsere enn angitt på emballasjen, du kan prøve deg fram. Jeg smurte og strøk og drev på til jeg syntes det virket bra. Til slutt jevnet jeg forsiktig ut med en våt murkost.
På innsiden dro jeg med bunnen av en 33cl glassflaske mellom gulv og Lecamur, for å få en pen hulkel. Altså jeg dro med flasken i bunnen rettet mot platen, men litt på skrå, dvs ikke 3cm radius på hulkel ...
Det fungerte bra for meg med kun ett sementprodukt og enkle og billige verktøy (de der byggmax-greiene jeg nevnte er utrolig billige sammenlignet med hva alle andre selger dem for), men det var kanskje bare fordi jeg er en total nybegynner og ikke forsto at det ikke skulle fungere...
Men jeg tror ikke du skal pusse ved temp under 10 grader dog.
Les alt som virker interessant her, så får du litt mer kjøtt på beina. http://www.maxit.se/33548/
Verktøy jeg brukte:
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-28516.aspx
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-28532.aspx
Den ByggMax-blanderen jeg kjøpte for rundt 20:- finner jeg ikke på deres nettside, men så den i en butikk for bare noen uke siden, så den er kanskje utgående men finnes fortsatt i visse butikker?
Murerbørsten har jeg for meg var fra Jula og bøtta fra Biltema.
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-28516.aspx
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-28532.aspx
Den ByggMax-blanderen jeg kjøpte for rundt 20:- finner jeg ikke på deres nettside, men så den i en butikk for bare noen uke siden, så den er kanskje utgående men finnes fortsatt i visse butikker?
Murerbørsten har jeg for meg var fra Jula og bøtta fra Biltema.
I Skåne har dere vel fortsatt noen dager med bortimot 10 grader.
Du kan dra over en (eller to lag) presenning eller noe etter du har murt, så blir det ikke like kaldt om natten for det pussede, -grunnen varmer.
I så lave temperaturer tar det nok flere dager for pussen å tørke helt.
Du kan dra over en (eller to lag) presenning eller noe etter du har murt, så blir det ikke like kaldt om natten for det pussede, -grunnen varmer.
I så lave temperaturer tar det nok flere dager for pussen å tørke helt.
Jeg vil anbefale at du slammer med et a-pussbruk først. Maxits heter "Rødgrunn 103". Lag en grøtkonsistens og kost det inn i lecaen. Da får du et godt underlag for neste lag med pussbruk, som gjerne er et B-pussbruk. A-bruket (f.eks. Rødgrunn 103) tetter hullene og forhindrer rutemønster i lecamuren ved fuktig vær. Rutemønsteret oppstår ellers fordi lecaen er porøs, mens mørtelen mellom steinene er mindre porøs.
Det er lett å se hvem som har slurvet og ignorert A-bruket når regnet kommer...
Se følgende bilde - muren til høyre for hvelvet er IKKE grunnpusset med A-bruk:

Det er lett å se hvem som har slurvet og ignorert A-bruket når regnet kommer...
Se følgende bilde - muren til høyre for hvelvet er IKKE grunnpusset med A-bruk:

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hvordan slamrer/pusser vi lettest nybygd innervegg av gipsplater ifølge vedlagt bilde? Hvilke arbeidsredskaper skal vi bruke for å få strukturen?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Pusse veggen direkte eller slamre først?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Slamma eller putsa? Plus trägavlar
Fasad