Jeg skal avveksle en fasade med en IPE-bjelke. Jeg lurer på om jeg mangler noe i veggoppbyggingen. Det avgjør jo hvor jeg skal plassere bjelken mot takstolen, dvs. hvor langt inn alt. langt ut jeg skal plassere bjelken.
1. Trenger jeg å rustbehandle bjelken?
2. brannsikringsbehandle bjelken?
3. Trenger den å bli kledd inn ytterligere, kuldebro osv.?
Jeg ville gjort som følger.
Malt bjelken for rustbeskyttelsens skyld.
Lagt bjelken slik at den linjerer med innerveggen, altså som på bildet, og deretter justert bredden på utsiden om det trengs.
Isolert i bjelken.
Brannmaling burde ikke være nødvendig om du har gips på innsiden.
Luftspalte er en ny oppfinnelse, har ingen luftspalte på huset mitt bygget i 1992.
Det er ikke de beste geometriske forutsetningene for å kunne utføre en bra detalj. Du bør bryte kuldebroen med et ytre lag isolasjon utenfor bjelken. Dette vil jo innebære at fasaden blir utskytende rundt partiet som nevnt. Dette kan sikkert løses på en pen måte for å danne en innramming rundt partiet sett utenfra. Velger du å ikke isolere utvendig må du legge et lag isolasjon(om det i det hele tatt holder) mellom stålbjelke og den diff.tette pappen, ellers vil det renne kondensvann innendørs om vinteren. Det beste ville være å plassere bjelken innenfor ytterveggen. Da skaper du ingen bekymringer, bortsett fra at du får en påbygging rundt partiet innendørs.
IPE-profilen trenger sannsynligvis også å stagges for vipping, sjekk med justus hvordan han har beregnet. Bjelkens ender må også stagges i sideveis.
2 lag gips og en malt bjelke så er du hjemme når det gjelder brann- og rustbeskyttelse. Sjekk med smeden om de kan ordne malingen når du bestiller bjelken, så slipper du å male.
Luftspaltenes oppkomst er bare litt eldre enn 1992
Dessverre vil en utskytning av skyvedørsdelen "ødelegge" utseendet på fasaden. Fasaden har en "innrykning" i overkant som løper rundt hele huset. Vanskelig å forklare, men jeg har forsøkt å kompromisse med meg selv uten større suksess.
Jeg kan selvfølgelig isolere mer utvendig, men det innebærer at bjelken skyves enda lenger inn i rommet. Ikke kjempegøy, men bedre enn at det renner kondensvann om vinteren.
Den gode Justus har hjulpet meg med å komme fram til en IPE330. Jeg vil trenge å få inn en konstruktør for den delen med bjelkedimensjonering og konstruksjonstegning på utførelsen. Ikke fordi jeg ikke tror på Justus, men for at det skal inkluderes i byggemeldingen.
Hvordan kan jeg stive av bjelken mot vipping. Burde det ikke være nok å feste bjelken i takstolen.
Overliggeren på bjelken 21x70 (se bilde) limes og boltes/skrus i bjelkens overdel. Så tar jeg vinkeljern og fester i takstolen.
I endene kunne jeg sveise eller bolte fast vinkeljern som jeg deretter drar fast i starten på den videre veggen.
Men etter å ha studert grunnmuren så innser jeg at den er 20cm og dermed burde jeg ha mulighet til å trekke inn bjelken mot rommet uten at den havner innenfor grunnmuren.
Vil jeg trekke den inn ytterligere så kan jeg dessuten forsterke grunnpuren ved opplaget, dvs utvide grunnmuren akkurat der....
Risikoen er som jeg ser det at det dannes kondens på innsiden. Om du isolerer så mye du kan på utsiden, altså fra utside flange og utover, da blir bjelken varmere. Deretter må du ha et lite lag isolasjon på innsiden av bjelken/flensene slik at ikke diff.sperren ligger tett inntil stålet, da vil diff.sperren mer eller mindre holde innetemperatur og da dannes ingen kondens. Du kan kanskje droppe for eksempel rauspont. Ville heller ikke anbefale osb på innsiden av bjelken da den er litt følsom med hensyn til bevegelse ved varierende fuktighet.