Hei, holder på med å legge inn et ventilert gulv, men kom til flere forskjellige (slitsomme) alternativer når det gjelder selve isolasjonen.
Hadde egentlig planlagt gulvvarme i sporet cellplast, da vi uansett kommer til å ha et aktivt ventilert gulv. Så på alternative måter å øke isolasjonen, og så at XPS med tilsvarende spesifikasjon kunne monteres mellom gulvbjelkene.
Mitt spørsmål er egentlig, vil man ha cellplast som isolasjon i gulvet med tanke på brannrisikoen. Så litt evaluering av forskjellige isolasjonsmaterialer som man ikke burde ha innendørs engang i denne amerikanske clip
.
Føles ikke så "svensk" å dytte inn tykke cellplast-plater i gulvet i en kjeller etter det.
Det finnes ingen "brannrisiko" med celleplast i gulvet. Om huset begynner å brenne så kraftig at også gulvene brenner, da vil huset brenne ned uavhengig av om du har celleplast eller noe annet i gulvet.
Det viktige er at overflatene ikke er unødvendig lettantennelige.
Nå vet jeg ikke så mye om brannsikring. Men det burde kunne gjøre stor forskjell for brannforløpet, om fyllingen i gulvet er lettantennelig, eller ikke. Jeg er enig i at huset er nok ganske totalskadd om brannen går så langt at det brenner gjennom gulvet, men det burde kunne gjøre forskjell for å få ut overlevende.
Mitt spørsmål er egentlig, vil man ha celleplast som isolasjon i gulvet med tanke på brannrisikoen. Så litt vurdering av ulike isolasjonsmaterialer som man ikke burde ha innendørs engang i dette amerikanske klippet [media].
XPS brant jo ikke når han testet den???
Smeltet bare, så det er riktignok ingen videre brannsikringsbarriere. Men det er vel heller ikke slik den brukes?
Brannrøyk i moderne hjem er giftig, om det har brent så lenge at det har brent gjennom gulvet finnes det ingen levende å redde. Så om man er bekymret for brann er det veggflater, møbler og innredning man skal begynne med.
Brannrøyk i moderne hjem er giftig, om det har brent så lenge at det har brent gjennom gulvet finnes det ingen levende å redde. Så om man er bekymret for brann er det veggflater, møbler og innredning man skal begynne med
Det er kanskje litt generaliserende. En slektning ble rammet av brann i en bygård med trebjelkelag.
Han merket røyklukt. Åpnet døren, møtt av en vegg av flammer. Hele trappehuset var som en blåselampe. Brann i leilighet i første etasje, døren hadde blitt forlatt åpen etter evakuering.
Han forsøkte da i stedet å vente på brannvesenet ved vinduet. Men når flammene kom opp fra gulvet, og leilighetsdøren, måtte han hoppe fra andre etasje. Brannvesenet var fremme en halvminutt senere. Han klarte å klamre seg til fasadedetaljer så det var bare fritt fall ca. 2m.
Brannrøyk i moderne hjem er giftig, om det har brent så lenge at det har brent gjennom gulvet, finnes det ingen levende å redde. Så om man er bekymret for brann er det veggoverflater, møbler og innredning man skal begynne med
Det kjøper jeg - man vil jo uansett vite hva som er allmenn vett og byggepraksis, så man ikke gjør noe som er dårligere når man likevel prøver å renovere. Tenker også på gassutvikling osv.
Dette her er også for kjeller hvor vi planlegger å ha soverom for gjester og tenåringer osv.
XPS brant jo ikke når han testet den???
Smeltet bare, så det er for så vidt ingen videre brannsikringsbarriere. Men det er vel ikke heller slik den brukes?
tror den brant, fast noe mindre, EPS brant ikke - men den isolerer ikke like bra. Floré plater er nettopp i XPS også. Jeg tenkte også på damper osv.
Bare legger til denne lenken til Boverket - som referanse til byggpraksis for dette. Tenker meg at det er relativt trygt å bruke dette i ventilert gulv. BV anbefaler også at man avgrenser med brannisolerende "barriär" (eller noe lignende) - så hvis man da tenker seg fliser oppå dette så burde det være tryggere enn laminat/tregulv.
Kanskje kan man også se over at rømningsveier er tilstrekkelige, spesielt i eldre hus der det kanskje ikke er tatt hensyn til.