67.272 lest ·
17 svar
67k lest
17 svar
Skruelengde til gulvsponplate
Side 1 av 2
Gulvsponplater skal limes for å unngå "knirking". Skruene skal være minst 50 mm og elektrogalvaniserte samt delgjenget - dvs skrustammen nærmest hodet ugjenget, minst like mye som tykkelsen på materialet som festes inn. Maks 200 mm mellom skruene. Gir et forbruk på ca. 18 skruer/kvm.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 innlegg
Bruk vinterlim.
Hvorfor vinterlim? Jeg har en flarra Bostik trelim ute, http://www.bostik.se/BostikTDS/SE/P0139_SE_TDS.pdf. Hva sier du om det? Jeg blir arkebuserad om jeg kommer hjem med flere flarror...Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 innlegg
Har du vanlig trelim så funker det naturligvis også. Vinterlim er dog sterkere, så tar flasken din slutt (det går med MYE lim) kjøper du en sånn i stedet.Marcus J skrev:
I mitt hus har det gått med 40 liter lim hittil. Kanskje halvparten til gulvspånen (200m2)
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Husker ikke helt, men jeg tror jeg brukte 3-5 flasker lim til baderomsgulvet på 12 kvm. Det går med mye lim bare til not og fjær på sponplatene.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 innlegg
Man limer noten OG på lekten. To strenger på platen som sitter i gulvet og to strenger på den som skal settes på plass. På lekten kan man legge en feit streng omtrent i midten av lekten. Det er sistnevnte som er viktig for å unngå knirk.injonil skrev:
http://kampanj.byggelit.se/monteringsanvisning6.html

Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
I en del av vårt hus var det et parkettgulv, massiv stavparkett som var lagt på et flytende sponplategulv, under det var det 80 mm isopor på et lettbetongdekke over kjelleren. Denne delen av huset var bygget ca. 1976.
Allerede da vi kjøpte huset så vi at parketten hadde gått fra hverandre, det var sprekker rett over rommet. Nå ved ombyggingen (har bygget en etasje til på den delen av huset) så brøt vi opp gulvet. Sponplatene hadde gått fra hverandre og lå med sprekker på nesten 10mm enkelte steder.
Den forklaringen vi har fått på problemet er at det dels er feil å legge stavparkett på spon. Hver stav spikres fast i gulvet, og spon holder ikke spiker tilstrekkelig godt. Trolig har det vært for lite lim i fjæren på sponplatene slik at de har gått fra hverandre. Det finnes også en teori om at det skyldes at huset som på 80-tallet var del av et konkursbo stod tomt og uoppvarmet i ca. 2 år. Forrige eier kjøpte på tvangsauksjon.
I et av rommene med dette gulvet skal vi nå legge tilbake stavparketten (søker etter en god gulvlegger) der har vi fått rådet om å legge spon med kryssfiner over, spiker fester bedre i kryssfiner.
Allerede da vi kjøpte huset så vi at parketten hadde gått fra hverandre, det var sprekker rett over rommet. Nå ved ombyggingen (har bygget en etasje til på den delen av huset) så brøt vi opp gulvet. Sponplatene hadde gått fra hverandre og lå med sprekker på nesten 10mm enkelte steder.
Den forklaringen vi har fått på problemet er at det dels er feil å legge stavparkett på spon. Hver stav spikres fast i gulvet, og spon holder ikke spiker tilstrekkelig godt. Trolig har det vært for lite lim i fjæren på sponplatene slik at de har gått fra hverandre. Det finnes også en teori om at det skyldes at huset som på 80-tallet var del av et konkursbo stod tomt og uoppvarmet i ca. 2 år. Forrige eier kjøpte på tvangsauksjon.
I et av rommene med dette gulvet skal vi nå legge tilbake stavparketten (søker etter en god gulvlegger) der har vi fått rådet om å legge spon med kryssfiner over, spiker fester bedre i kryssfiner.
Hva tror dere om Sponplatelim. Det virker jo optimalt både styrke, trinnlyd og dessuten billig. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Spanplattelim-2000030568/