Hva skal jeg velge for lengde på sponplateskruen til gulvsponplate 22 mm? Holder det å skru, eller skal jeg legge en stripe lim på hver regel? Hvor tett skal jeg sette skruene?

Gulvsponplater skal limes for å unngå "knirking". Skruene skal være minst 50 mm og elektrogalvaniserte samt delgjenget - dvs skrustammen nærmest hodet ugjenget, minst like mye som tykkelsen på materialet som festes inn. Maks 200 mm mellom skruene. Gir et forbruk på ca. 18 skruer/kvm.

• Liker
Stickan56 og 1 annen
  • Laddar…
skruveavstand 150mm kanter og 200mm midten av platen.

Takk for bra svar! d^_^b

• Liker
Tommy O og 1 annen
  • Laddar…
Bruk vinterlim.

Marcus J skrev:
Hvorfor vinterlim? Jeg har en flaske Bostik trelim ute, [lenke]. Hva synes du om det? Jeg blir henrettet om jeg kommer hjem med flere flasker... ;)
Har du vanlig trelim så funker det naturligvis også. Vinterlim er dog sterkere, så tar flasken din slutt (det går med MYE lim) kjøper du en sånn i stedet.
I mitt hus har det gått med 40 liter lim hittil. Kanskje halvparten til gulvspånen (200m2)

• Liker
Stickan56
  • Laddar…
Men til en hall på ca 8 kvm? Legger man bare en limstreng på hver lekt? Skal man sikk-sakke? Hvordan gjør man?

Husker ikke helt, men jeg tror jeg brukte 3-5 flasker lim til baderomsgulvet på 12 kvm. Det går med mye lim bare til not og fjær på sponplatene.

Marcus J skrev:
Men til en hall om ca 8 kvm? Legger man bare en limstreng på hver regel? Skal man sikk-sakke? Hvordan gjør man?
Man limer sponten, det blir to strenger. Har jeg for meg :)

injonil skrev:
Man limer noten, det blir to strenger. Har jeg for meg :)
Man limer noten OG på lekten. To strenger på platen som sitter i gulvet og to strenger på den som skal settes på plass. På lekten kan man legge en feit streng omtrent i midten av lekten. Det er sistnevnte som er viktig for å unngå knirk.

http://kampanj.byggelit.se/monteringsanvisning6.html

download.asp

Liming av not og fjær...hadde jeg ingen anelse om. :blushing:

Høyt ærede forum; takk enda en gang for at dere finnes! d^_^b

Johan Gunverth, spesielt takk til deg for bilde og pdf!!!

I en del av vårt hus var det et parkettgulv, massiv stavparkett som var lagt på et flytende sponplategulv, under det var det 80 mm isopor på et lettbetongdekke over kjelleren. Denne delen av huset var bygget ca. 1976.

Allerede da vi kjøpte huset så vi at parketten hadde gått fra hverandre, det var sprekker rett over rommet. Nå ved ombyggingen (har bygget en etasje til på den delen av huset) så brøt vi opp gulvet. Sponplatene hadde gått fra hverandre og lå med sprekker på nesten 10mm enkelte steder.

Den forklaringen vi har fått på problemet er at det dels er feil å legge stavparkett på spon. Hver stav spikres fast i gulvet, og spon holder ikke spiker tilstrekkelig godt. Trolig har det vært for lite lim i fjæren på sponplatene slik at de har gått fra hverandre. Det finnes også en teori om at det skyldes at huset som på 80-tallet var del av et konkursbo stod tomt og uoppvarmet i ca. 2 år. Forrige eier kjøpte på tvangsauksjon.

I et av rommene med dette gulvet skal vi nå legge tilbake stavparketten (søker etter en god gulvlegger) der har vi fått rådet om å legge spon med kryssfiner over, spiker fester bedre i kryssfiner.

Johan Gunverth skrev:
Man limer sponten OG på regelen.
Selvfølgelig! Kom på det etterpå. Ellers blir det ikke skrulimmet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.