Hei,

Vi har nylig kjøpt en BESTÅ TV-møbel som vi har tenkt å henge opp på veggen. Det tok ikke særlig lang tid før jeg begynte å lure på skruestørrelsen, og her er jeg nå for å konsultere proffer.

Gjennom rask overslagsberegning regnet jeg ut at TV-møbel og TV sammen veier rundt 50 kg. I tillegg vil vi kunne oppbevare litt ting i den, så jeg vil nesten kunne regne med at den holder for 100 kg. Veggen er av stenhård konstruksjonsbetong og TV-møbelet har fire festepunkter.

Tror dere at det holder med 4 stk 5x60 mm skruer for å få tilstrekkelig bæreevne?

Tusen takk på forhånd.

C
davidzet davidzet skrev:
Tror ni att det rekker med 4 stk 5x60 mm skruer for å få tilstrekkelig bærighet?
I prinsippet ja, men det er ikke trivielt å teoretisk vurdere den faktiske styrken i en slik forbindelse.
Men å sjekke dimensjoneringsgrunnlaget for skruen gir en god pekepinn, f.eks.:

Diagram over lastkapasitet for ESSVE treskrue med spesifikasjoner som dimensjon, gjengelengde og virkestykke tykkelse.
Så henger det jo i praksis på mange faktorer, som skruens geometri, inngrep, trekvalitet, valg av plugg, osv. Skal du være på den sikre siden ville jeg satt i et par skruer til på et passende sted.

C cpalm skrev:
I prinsippet ja, men det er ikke trivielt å teoretisk vurdere den faktiske holdfastheten i en slik forbindelse.
Men å sjekke dimensjoneringsgrunnlaget for skruen gir en bra pekepinn, f.eks.:

[bilde]
Så henger det i praksis på mange faktorer, som skruens geometri, inngrep, trekvalitet, valg av plugg, osv. Skal du være på sikre siden ville jeg satt inn ytterligere et par skruer på passende sted.
Lurer på om den skruen er relevant å sammenligne med? Kjernediameter på 3 mm føles lite.

Expander eller betongskrue er neste steg.

C cpalm skrev:
I prinsippet ja, men det er ikke trivielt å teoretisk vurdere den faktiske holdfastheten i et slikt forband.
Men å sjekke dimensjoneringsunderlaget for skruen gir en bra pekepinn, f.eks.:

[bilde]
Så henger det jo i praksis på mange faktorer, som skruens geometri, inngrep, trekvalitet, valg av plugg, osv. Skal du være på den sikre siden ville jeg satt inn et par skruer til på et passende sted.
Tusen takk! Det ga en bra pekepinn. 34 kg per festepunkt for en treskrue høres veldig bra ut. Skruen jeg tenker å bruke har en kjernediameter på litt over 3 mm og vil plugges med betongplugg (se bilde). Bæreevnen burde da være enda bedre i vårt tilfelle, eller tenker jeg feil?

• En metallskrue plassert vertikalt på en treoverflate, tydelig synlig med en trekantet gjengeprofil.
K Kane skrev:
Lurer på om den skruen er relevant å sammenligne med? Kjernediameter på 3 mm føles lite.
Kjernediameteren på min tiltenkte skrue er dog tilsvarende. Ville sagt at den er typ 3,2 mm.

J Johan Lindell skrev:
Expander eller betongskruv är neste steg.
Ja, eller å gå opp noe i skruedimensjon tenker jeg?

C
K Kane skrev:
Lurer på om den der skruen er relevant å sammenligne med? Kjerndiameter på 3 mm føles lite.
Det er nok omtrent standard for 5 mm treskrue, men absolutt, det var et eksempel og en annen skrue har så klart litt annerledes parametere. Verdt å merke seg er også at den tabellen jeg klippet ut er "tommelregel" ("Beregnet for håndverkere"). I virkeligheten tåler skruen betydelig mer før den knekker.

Største risikoen er nok at hodet trenger inn i treet, så det kan være fornuftig å legge til en skive.

Sist redigert:
Hvorfor ikke gå opp til 6 eller 8 mm så du ikke trenger å bekymre deg? Legger du til en skive så vil det nok holde lenger enn møbelet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.