Dette føles som et halvpinlig spørsmål ... men samme det.
Hva er den mest effektive og stabile måten å skru fast en horisontal lekt mot en vertikalgående lekt? (se illustrasjonen nedenfor)
|| | | ||
|| | | ||
||--------|--------|--------||
|| | | ||
|| | | ||
Det skal forestille et reisverk for en vegg, rett forfra. Altså, hvordan fester man de liggende lekt i midten på best måte? Skal jeg skru 45 grader mot den stående lekt, eller? Hvor mange skruer, osv? Eller skal jeg bruke vinkeljern? Kort og godt, hvordan pleier man å gjøre "på ordentlig"?
:-[
Hva er den mest effektive og stabile måten å skru fast en horisontal lekt mot en vertikalgående lekt? (se illustrasjonen nedenfor)
|| | | ||
|| | | ||
||--------|--------|--------||
|| | | ||
|| | | ||
Det skal forestille et reisverk for en vegg, rett forfra. Altså, hvordan fester man de liggende lekt i midten på best måte? Skal jeg skru 45 grader mot den stående lekt, eller? Hvor mange skruer, osv? Eller skal jeg bruke vinkeljern? Kort og godt, hvordan pleier man å gjøre "på ordentlig"?
:-[
Avhengig av hvordan du nøyaktig skal bruke denne regelen (er det bare en regel i en innervegg?) Så finnes det litt ulike løsninger. Er det kritisk så bruk spikerplate som forsterkning. Kombiner det med å senke dem inn i de vertikale stenderne (nei, nå tuller jeg).
Spikerplate stemmer jeg for, uten å gjøre det mer avansert enn det. Men det er klart... det avhenger jo av hva det er du skal gjøre. Hva skal du gjøre?
Spikerplate stemmer jeg for, uten å gjøre det mer avansert enn det. Men det er klart... det avhenger jo av hva det er du skal gjøre. Hva skal du gjøre?
Det skal bli en delevegg. Og.. egentlig så er det vel ikke bare stenderne i midten som det gjelder, men hele fanskapet.
Jeg prøvde å skru fast en stender med skrue i 45 graders vinkel mot den andre stenderen (noe innsunket skrue) ved tilsvarende ender, men syntes ikke at det føltes så stabilt. Vrir jeg på stenderen så beveger den seg. Det ser ikke ut som 2 skruer får plass ved siden av hverandre uten å sprekke treet..
Ser jeg hvordan de har gjort stenderverket i huset generelt, så er alt spikret med en helsikes mengde spiker (70-talls standard). Vil helst unngå spiker.
Det blir 45x45.. helst ville jeg hatt 45x70, men det gikk ikke. Nåja..
Jeg prøvde å skru fast en stender med skrue i 45 graders vinkel mot den andre stenderen (noe innsunket skrue) ved tilsvarende ender, men syntes ikke at det føltes så stabilt. Vrir jeg på stenderen så beveger den seg. Det ser ikke ut som 2 skruer får plass ved siden av hverandre uten å sprekke treet..
Ser jeg hvordan de har gjort stenderverket i huset generelt, så er alt spikret med en helsikes mengde spiker (70-talls standard). Vil helst unngå spiker.
Det blir 45x45.. helst ville jeg hatt 45x70, men det gikk ikke. Nåja..
Hm. Klart jeg skal ha gips, ellers er det ganske meningsløst. :ByggaNytt skrev:
Men.. De stående bjelkene skal jo festes i gulv og takbjelken.. mitt spørsmål er hvordan jeg fester dem på best mulig måte, med skruer. 2, 4, 6 stk skruer? Skru dem inn i 45 grader? Bruke hvilkenjern? Hvordan gjør jeg det rett og slett...!
De liggende i midten er for at jeg skal kunne henge opp litt tyngre ting på veggen, rett og slett.. men, ikke heng deg opp i dem. Grunnspørsmålet gjenstår..
Klikk her for å svare