Min kone har fått for seg at vi skal skru alle taklister og gulvlister, for enkelt å kunne fjerne dem hvis vi vil tapetsere om. Det høres helt fremmed ut for meg, jeg trodde man alltid brukte dykkert (for det meste med en form for spikerpistol antar jeg). Noen som har hørt om skrudde lister?

Selv så pleier jeg faktisk å skru fast listene. Grunnen til dette er at jeg er lei av alle høyttaler- og telefonkabler... Derfor freser jeg kanaler på baksiden av listene for å kunne gjemme kablene der. Da er det veldig praktisk å kunne ta dem bort.

• Liker
HenrikMaslov
  • Laddar…
Blir det ikke sånn at man sparkler og maler over skruehodene uansett for å få det pent.....noe som i sin tur gjør det like problematisk å fjerne listene på en lett måte som dykkert??

Det med sparkel tenkte jeg også på... Hvilken type skrue bruker du om man får spørre, ymca?

• Liker
robert.vetander
  • Laddar…
Med skrue blir det vel et gigantisk hull? Hvis man maler listene og omrammingene i hele lengder, deretter spikrer dem opp med dykkert og forsenker litt, så klarer man seg med en rask ferdigstrøk med malingen deretter. Med skrue føles det som sparkel blir nødvendig.

Jeg pleier ikke å ta bort lister når jeg tapetserer. Jeg skjærer ned tapeten noen millimeter på treverket. Hvis man setter tapeten først blir det vel nesten garantert sprekker?

Skulle jeg få for meg å ta ned lister/omramminger og gjenbruke dem så tar jeg dem ned med trekiler og drar deretter ut spikeren/dykkerteren med tang fra baksiden, altså drar hodet gjennom treverket, da slipper man sprekker og fliser.

Det finnes sokkelskruer som har malt hode i noen farger der hvit er den vanligste.

Liker dem ikke i hjemmet... ok i offentlige miljøer, kontorer mm der ingen bryr seg.

Hjemme spikrer, sparkler og maler jeg. Bruker man dykkert er det ikke noe større møk å fjerne dem igjen.

Så langt er det i alle fall ingen som har kalt ideen for skrudd!

Har gjort både og. Normalt sett anbefaler jeg det vanlige, dvs dykkert, ingen større problemer å fjerne hvis det trengs, man må uansett fikse litt med maling/sparkel/fugemasse når man setter det på igjen, uavhengig av spiker eller skrue.

Har skrudd lister bl.a. for å få inn kabler bak, i et gammelt hus med utenpåliggende el er det OK å sette for lister om de er demonterbare, dvs skrudde. Etterlot en bit igjen av gipsplaten til taket og la elen oppå og skrudde deretter listen, fungerte helt OK og ingen problemer å dekke skruen med litt maling.

Dark_Helmet skrev:
Det med sparkel tenkte jeg også på... Hvilken type skrue bruker du om man får spørre, ymca?
Jeg borer hull og forsinker før jeg maler og deretter bruker jeg langsmale messingskruer med svakt kuplet hode og spor (ikke kryss). Messingskruer finnes i både gult og blankt utførelse slik at man kan tilpasse etter stilen i rommet.

For øvrig synes jeg at et blankt skruehode knapt synes mot en hvit gulvlist. Men det er jo som vanlig en smakssak.

Et tips er spikerplugg type messinghode eller FZB-hode avhengig av listfargen, de har lite hode. Da setter du pluggen innenfor listen og slår i skruen og kan lett skru den bort hvis du vil. Pluss hvis du har betong, lettbetong eller leca i veggene, da blir det så store stygge hull hvis man har spikret fast listene og skal ta dem bort.

MVH Honken

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.