Hei,

Jeg tenkte å bygge en carport med bod, noe som for det meste vil skje på kveldstid. For å ikke forstyrre naboene ( ::)enda mer) tenkte jeg å skru sammen bjelkene i stedet for å skråsmi dem.

Men spørsmålet er hvordan man gjør dette? "skrårskruer" på samme måte som man spikrer, eller bruker man en annen teknikk?

Hvilken dimensjon/type/hvor mange trenger man?

Bjelkene er 45*120 og boden blir ca 3x3,6 meter.

//Tomas

Hei!

Klart det går an å skru, men det er også litt epler og pærer her.

Vil du skru så bruk bygningsbeslag og ankarskruer så slipper du å tenke på å skråskru.

Mvh
Jante

OK, helst skulle jeg slippe beslagene, men om man nå bruker disse, hvordan bør man dimensjonere disse?

Kan vel ikke behøves spesielt store. En skråspikring er vel ikke så holdbar for andre belastninger enn i sidelengs retning, hvilket et ganske lite beslag burde kunne motsvare? Eller?

//Tomas

Det går utmerket å skruskrå. Jeg pleier å forbore den ene delen så den "drar" ordentlig. Ved skruskrå har jeg brukt 4,5x80 eller 5x80. Nå har jeg spikerpistol, og kommer aldri mer til å bygge reisverk uten den.

Når man har småbarn som sover i rommet ved siden av, er det rimelig å "stillesnekkre", men hvis det bare er naboer, foreslår jeg at man i stedet bygger raskt og rasjonelt med sirkelsag og spikerpistol. Da blir plagen i alle fall kort.

Jeg har også prøvd beslagvarianten, og det tar evig tid og blir dyrt.

Skal du sage for hånd også?

Milkshaken
Vinkeljern f.eks.,,,, Trenger ikke ta så lang tid,,,, man kan jo forarbeide ved å måle først, skru på plass jernene i syll og takreglene og deretter reise stolpene,,, for så å skru alle direkte ..

• Liker
dopefiish
  • Laddar…
Jeg gjorde som så at jeg festet mine lekter med 50X50X30? vinkeljern og når stenderverket var oppe og klart da gikk jeg rundt og dro i litt låsende 4" spiker.

I mitt tilfelle så var jeg alene om byggingen så det var praktisk å gjøre alt klart med justerbare ting før jeg spikret. Bør funke for deg også da det bare blir noen timers spikring til slutt.

Milkshaken
hehe omtrent det jeg forklarte Mats_o :)

Hei alle,

Jeg tenkte at jeg skulle bygge veggene i seksjoner på bakken som jeg deretter reiste sammen med en gjeng sterke kompiser.

Hvordan fungerer det å skru gjennom svillen/hammarbandet og rett inn i stenderne. Er dette en dårligere konstruksjon?

Hvordan har dere festet losholtene? Skråspikring eller spik gjennom stenderne?

//Tomas

Å skruve rett gjennom synes jeg var utmerket. Gjorde så med hammarbandet og 90 mm konstruksjonsskruv. Husk å sette spikerbånd eller lignende i et kryss over dine seksjoner så du låser dem i siden.

Hvorfor skrudde du ikke i syllstokken mats_o?

trengs opp spikerbåndet om man har utvendig gips på utsiden ::) og kryssfinér på innsiden?

Men det er klart, under tiden man bygger veggene kan det jo være greit å vite at de ikke beveger seg.

Av en veldig enkel grunn. Jeg monterte bunnsvillen først og hadde dermed fått grave meg under platen og skru gjennom isolasjon, plate og bunnsvill ;)

Jeg bygde helt alene og hadde ikke kunnet reise en hel vegg om gangen, så derfor måtte jeg gjøre det slik at jeg satte bunnsvillen på plass, monterte og rettet hjørnene, monterte spikerbåndet og til sist satte jeg opp veggreglene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.