Bor i en leilighet bygget på 40-tallet og skal prøve å skru fast et antall skinner for et Elfa-hyllesystem. Vegen i spørsmålet er mot ytterveggen på huset. Selvfølgelig vil jeg at skruen sitter godt og at hyllen er skikkelig ordentlig festet, så alt ikke bryter sammen en vakker dag.

Problemet er at veggen først har et meget porøst lag av noen slags puss, men min meget begrensede erfaring med pussvegger sier meg at dette er enda porøst enn så. Det går ganske lett å håndskru inn i veggen gjennom det første laget.

Andre laget virker å være en luftspalte. Når man skrur gjennom første laget så liksom "faller man inn" i veggen omtrent som når man borer i en gipsvegg, det bare sier "poff" og så er man igjennom.

Tredje laget er, hva jeg skulle tro, tegl. Eller i det minste et betydelig hardere materiale som jeg får anta er hva ytterveggen på huset er laget av.

Banker man i veggen så høres det hult ut. Det er ikke i det hele tatt den stumme følelsen som jeg har kjent med andre vegger mot yttervegg.

Jeg har testet å skru direkte i veggen, men det føles veldig løst. Jeg har også prøvd å bore 6 mm og deretter bruke Elfas egne plugg som er 8 mm, men skruen fester ikke i pluggen og bare roterer.

Jeg antar at dette er et relativt vanlig problem, men jeg har aldri møtt det. Hvordan fester jeg skinnene på best mulig måte? Jeg antar at jeg må få feste i teglsteinen eller hva det nå er, lengst inne? Trenger jeg lang plugg og lengre skruer enn Elfas egne da? Eller skal man bruke noen spesiell metode?

T
På 40-tallet, under krigen og litt etter det, var det mangel på mye i Norge og de bygde deretter, men jeg skulle tro at det er en form for murverk/tegl som deretter har blitt dekket av puss.
For at pussen skulle feste seg, satte man ofte en slags matte av ståltråd og vass på teglet.

Du trenger å komme inn til teglet, eller hva det er for murstein, og hele pluggen trenger å komme inn i steinen. Så en lengre skrue som går hele pluggens lengde pluss gjennom vassmatte og puss til din skinne.

• Liker
grovspacklarn og 1 annen
  • Laddar…
T Testarn skrev:
På 40-tallet, under krigen og litt etter det, var det mangel på mye i Sverige og de bygde deretter men jeg skulle tro at det er en form for murverk/tegl dekkes av puss.
For at pussen skulle feste satte man ofte en slags matte av ståltråd og vass på teglverket.

Du trenger å komme inn til teglverket, eller hva det er for murstein, og hele pluggen må komme inn i stenen. Deretter lengre skrue som går hele pluggens lengde pluss gjennom vassmatte og puss til din skinne.
Høres rimelig ut! Jeg målte hullet inn til teglverket (eller hva det nå er) og det virker å være litt mer enn 5 cm fram til det.

Så også at det fantes noe som heter fasadeplugg, eksempelvis Fischer DuoXpand som er 8x100 mm eller 8x120 mm. Kanskje kan være noe? Litt usikker på hvor dypt man helst vil at pluggen skal feste i teglverket. Men i teorien så burde jeg jo kunne bore 100 eller 120 mm rett inn i teglverket og skru fast med den pluggen?

Du skrur ikke inn i mørtelen mellom teglene da? Gammel puss kan ofte børstes bort når vel "hinnen" er ødelagt, noe den gjør når du skrur i den selvsagt.

G grovspacklarn skrev:
Du skrur ikke inn i mørtelen mellom mursteinen da? Gammel puss kan ofte børstes bort når vel "hinnen" er ødelagt, noe den blir når du skrur i den selvfølgelig.
Vanskelig å si, men har skrudd fast en betydelig mindre kritisk gjenstand i en annen vegg som også er mot ytterveggen og opplevde det samme der. Og da skrudde jeg likevel fire forskjellige hull, så tror ikke det er snakk om at jeg når mørtelen.

Uansett så er det første laget som sagt ekstremt porøst, og banker man på veggen så kan man tro at det er en gipsvegg nesten. Så det er ganske åpenbart at det dreier seg om et porøst, ganske tykt lag og så litt luft og deretter mye hardere.

J
Fast puss fester bra på murverk så den ideen faller..
Er TS sikker på at det ikke er en trevegg innenfor der vassmatten brukes som pussbærer?
Vassmatte ble også brukt som brannbeskyttelsestiltak på trevegger som trengte det..
Også kalt kloasongvegg:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kloasongvägg

T
Finnes det tegl eller annen kompakt stein bak puss og sivmatte så bør det holde med ELFA sine medfølgende plugger. Pass bare på at pluggen går inn i steinen helt. Den vil da ikke være synlig fra overflaten på veggen.

J Jansson69 skrev:
Fast puss fester bra på murverk så den ideen faller..
Er TS sikker på at det ikke er en trevegg innenfor der vassmatten brukes som pussbærer?
Vassmatte ble også brukt som brannbeskyttelses tiltak på trevegger som trengte det..
Også kalt kloasongvegg:

[lenke]
Kan sikkert være så. Jeg kan svært lite om ulike materialer, så har mest gått på magefølelsen og gjetter meg frem.

Men har det noen betydning for problemet med å feste i teglsteinen lengst inn? Eller mener du at man i så fall burde kunne feste i det første laget, hvis det er tre?

T Testarn skrev:
Finnes det tegl eller annen mer kompakt stein bak puss og vassmatte så bør det holde med ELFAs medsendte plugg. Sørg bare for at pluggen går inn i steinen helt. Den vil da ikke være synlig fra overflaten på veggen.
Det er litt mer enn 5 cm fra åpningen på hullet frem til teglsteinen. Så pluggene fra Elfa er nok for korte i så fall.

T tobiasger skrev:
Det er litt mer enn 5 cm fra munningen på hullet fram til teglsteinen. Så pluggene fra Elfa er nok for korte i så fall.
du må inn i teglsteinen

• Liker
UHK22
  • Laddar…
J
T tobiasger skrev:
Kan sikkert være så. Jeg kan svært lite om forskjellige materialer, så har mest gått på magefølelse og gjetter meg frem.

Men har det noen betydning for problemet med å feste i teglsteinen lengst inne? Eller mener du at man i så fall burde kunne feste i første laget, om det er tre?
Er det som jeg tror så er det en plankvegg innenfor pussen, det sjekker du lett ved å skru inn en treskrue gjennom pussen for å se om den drar..

Her finnes en lenke om disse veggene:

https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-hantera-vaeggar-med-vassmatta-och-puts.510776/

G grovspacklarn skrev:
du måste in i teglet
Misstenkte det. Men da burde det funke å bore cirka 100 mm inn og deretter bruke pluggen jeg lenket til ovenfor? Eller vil man at pluggen går inn mer enn 5 cm i teglet? Har ingen anelse hvor dypt teglet er, man vil jo ugjerne risikere å bore rett gjennom ytterveggen. Men det antar jeg er mye dypere enn så. :)

T
T tobiasger skrev:
Det er litt mer enn 5 cm fra munningen på hullet fram til teglsteinen. Så pluggene fra Elfa er nok for korte i så fall.
Du kan slå inn pluggen gjennom pussen. Pluggen gjør liten, eller ingen, nytte i pussen.

Du kan nok regne med at teglsteinen er minst 10 cm tykk.

J
T tobiasger skrev:
Mistenkte det. Men da burde det funke å bore cirka 100 mm inn og deretter bruke pluggen jeg linket til ovenfor? Eller vil man at pluggen går mer enn 5 cm inn i teglstenen? Har ingen aning om hvor dyp teglstenen er, man vil jo helst ikke bore rett gjennom ytterveggen. Men det antar jeg er mye dypere enn så. :)
Sjekk først om du har tre bak pussen!

J Jansson69 skrev:
Sjekk først om du har treverk bak pussen!
Om det skulle være treverk, burde ikke Elfas plugg ha festet da når jeg prøvde?

• Liker
grovspacklarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.