Skal bygge et tak over inngangen til vårt gamle fritidshus og har tenkt å ha takstein som dekning. For å få tilstrekkelig helning så lurer jeg på om man kan feste takbjelkene ytterst direkte i stolpene? De vil stå på en avstand på 120 cm, og mellom dem tenker jeg å feste en 45 x 145. Visst burde det gå?

Om jeg oppfatter deg rett så vil hver "takstol" ligge på en egen stolpe, og det er en nyttig konstruksjon, større bygninger har ofte den løsningen. Så det går bra.

Ja, akkurat så. Hver stolpe er 100 x 100, de tenkte jeg å skrelle ut 45 mm på siden, skråkappe slik at bjelkene har noe å hvile på.

• Liker
larsbj
  • Laddar…
Hm, har ikke kommet til skrittet uten har tenkt videre... Kanskje skal man istedenfor bruke papp som tekking og ha lavere helling, men istedenfor lage et valmtak. Det som gjør meg tvilende er hvordan konstruksjonen da skal se ut.

Tilbake til opprinnelsesplanen altså...

Rødt hus med veranda, utemøbler og bil på plenen. Trær i bakgrunnen og delvis overskyet himmel. Ingenting bygget over verandaen ennå.

Resultatet, gjenstår litt vegg opp mot taket og noen form for gjerde....

Inngangen som var tenkt i midten på langsiden ble av praktiske grunner flyttet til venstre kortside.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.