Skal bygge en ny veranda med impregnert trevirke. Det skal først være tre bærebjelker som jeg så skal legge mine gulvlekter oppå. Endeveden på gulvlektene blir dekket gjennom en ramme som gjæres sammen med den første og siste gulvlekten.

Ned til bakken skal det bygges igjen med terrassebord. Men jeg har ikke funnet en løsning på sidene hvor endeveden på bærebjelken kommer til å synes. Finnes det noen gode tips for å gjøre noe med dette uten å svekke gulvlekten som sitter ytterst på hver side?

Jeg har samme konstruksjon som deg mtp gulvbjelkene. Jeg skrudde sammen to st 45x95, den ene ca 150mm kortere enn den andre (har 170mm gulvbjelker). Disse satte jeg på innsiden av de ytre gulvbjelkene, samt i den fremre "rammen". Jeg gjorde de såpass lange som jeg ville ha skjørtet (eller egentlig litt kortere). Ytterkanten av disse havner altså i flukt med endetre bærebjelker og ytterkant av de gulvbjelkene som utgjør rammen. Så skrudde jeg terrassebord som skjørt i disse, samt i endetreet på bærebjelkene.

Håper det fremgår hvordan jeg gjorde det :)

Edit: bilder vedlagt

Grunnramme av tre for terrassebygging foran rødt hus med blå dør, stenderstolper og synlige gulvregler.
Underkonstruksjon av en terrasse med hvite stolper festet til bjelkelaget foran et rød- og hvitmalet hus, delvis dekket med stoff.
Terrasse med trehvite rekkverksposter mot rødmalte husvegger. Gulv og skjørt er laget av polerte treplanker.

Sist redigert:

Beste svar

Enklest er vel å sette en gulvbjelke til utenfor den siste og utenfor bjelkebæreren sin kortside og deretter gjære denne mot bjelken som skal dekke forkanten. Så fortsetter du med terrassebord på samme måte som på forsiden. Har du 45x145 som gulvbjelker finnes jo muligheten til å bruke en 34x145 til dette. Jeg tegner gjerne en skisse om interesse finnes.

J justusandersson skrev:
Enklest er vel å sette en gulvbjelke til utenfor den siste og utenfor bærendelens kortende og deretter ger denne mot den bjelken som skal dekke forkanten. Deretter fortsetter du med terrassebord på samme måte som på forsiden. Har du 45x145 som gulvbjelker finnes jo muligheten til å bruke en 34x145 til dette. Jeg tegner gjerne en tegning om det er interesse for det.
Jeg skjønner hva du mener. Skal kjøre med 145 terrassebord og gulvreglene er faktisk 145 også så kjører nok på dette. Takk.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.