Ettersom dusten jeg kjøpte garasjen av ikke fullførte bygget, lurer jeg nå på hvordan jeg skal gjøre det.

Takstolene sitter på cc 120.
Mellom disse skal jeg ha enda en bjelke for at gulvet skal fungere på overetasjen.

Jeg har fått bjelker, men de er bare 6m. Mine skal være drøyt 6.5m.

Takstolene er jo skjøtet med pressede plater.

Hva skal jeg kjøpe for plater å skjøte de andre med?

Bilder av takstolene finnes på http://www.swedishrotary.com/garage/index.html

//Magnus

Mine gulvbjelker er festet med vanlig spikerplate, 130X196, utnyttelsesgrad 26% ved 8,5m spennvidde. Med andre ord, ta det som finnes av platebeslag i byggevarehandelen...

Raske avgjørelser!

Takk for svaret. 100x200 burde funke da, eller?
Hva spikrer man dem med? Noe spesielt?

//magnus

Sist redigert:
Ankerspiker eller Ankerskrue er vel det som anbefales til spikerplater. Sørg for at du spikrer riktig hvis du bruker ankerspiker, det er ikke rom for angrerett..

hadde lagt samme dim på hver side med overlapping på en halv meter så lim imellom å mata inn spiker.
da BLIR det best!!

snekker estwing

At det blir best å lime skulle jeg nok kanskje være enig i, men er det nødvendig på mellomstendere i en garasje?
Kommer til å være lager på overetasjen.

//Magnus

Mikael_L
Tja, jeg er jo ingen konstruktør, men å laska pbs med regel av samme dim eller f.eks. 18mm konstruksjonsfinér i dim f.eks. 1200x220 mm, så litt lim og skruer eller spiker føles jo mye mer solid. Spikerplatene i seg tar jo ingen bøyende moment å snakke om, de er for korte til det. Så alt blir avhengig av at bærebjelkeendene fortsetter å ligge stumt mot hverandre for dermed å holde bjelken rett.

blekk er minst like dyrt til det lille virket som skal brukes. hvorfor nøler du da med å få det veldig bra???

laska dit på hver side og lim, så mate inn galvanisert 4" spiker. blir erfekt!

mvh snickar estwing

Jeg får vel gå ut og sjekke hvor mye virke jeg fikk. Har ikke telt det opp.

Bør det ikke være varmt når man limer sånt? Har ingen peiling på trelim...

//Magnus

Skal du bare ha overetasjen til lager så hadde jeg lagt 120x240 plater av andresort. typ spon eller plywood som gulv på cc120 bjelkelaget send inn et par kortlinger 45x70 så fungerer det fin fint.

Mikael_L
magnusrx7 skrev:
Jeg får vel gå ut og sjekke hvor mye trelast jeg fikk. Har ikke telt gjennom.

Bør det ikke være varmt når man limer sånt? Har ingen peiling på trelim...

//Magnus
Vinterlim!
Fungerer ned til en viss kulde, men tørt skal treet være. Absolutt ikke fuktigere enn sagbruk-tørt.
http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Vinterlim 3303.pdf

malmborg skrev:
Skal du bare ha overetasjen til lager så hadde jeg lagt 120x240 plater av andresort. typ spon eller kryssfiner som gulv på cc120 lektene sende inn et par kortlinger 45x70 så fungerer det helt fint.
Har allerede lekte. de skulle vært montert av lev men det ble aldri gjort. Han skulle også fikset skjøten men jeg har gitt opp på ham. Anmeldelse på vei.

Har ikke rukket ut og telle hva jeg har men skal gjøre det.

Takk for tips om lim! Får ta en titt på det.

//Magnus

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.