Vet at det finnes lignende tråder på forumet allerede men etter å ha lest dem blir jeg likevel ikke klok på hvilket alternativ som er best eller tilstrekkelig bra. Jeg skal vise mitt eksempel og noen forslag jeg har funnet.

Jeg skal bygge en bunnsvill til et hus i løsvirke. Jeg har tidligere bygget et lignende hus en gang og da la jeg gulvbjelkene omlott over bæringen og spikret friskt. Denne gangen vurderer jeg om jeg kan legge dem kant i kant over bæringen og sette spikerplate/bit på sidene. Dette for å gjøre det lettere når jeg legger gulvplater over gulvet samt at jeg vil unngå en hel del overskuddsbiter.

Slik vil gulvbjelkelaget se ut.

Diagram av et gulvbjelkelag med bjelker plassert kant i kant over bærelinjer, med mål angitt på siden.

For de som lurer på hvorfor bæringen ikke er jevnt fordelt kan jeg meddele at det vil bli et 1,5-plans hus, og jeg trenger to bærende innervegger. Jeg har tenkt å plassere bæringene direkte under disse to bærende innerveggene.

Hvilket alternativ blir best eller er tilstrekkelig bra i mitt tilfelle?

Diagram av tre alternativer for skjøting av gulvbjelker: Alternativ 1 med overlappende skjøt, alternativ 2 med spikreplater på hver side, alternativ 3 med forskjøvne bjelker.

Alt 1: Skjøte kant i kant midt over bæringen med bit på hver side.
Alt 2: Skjøte kant i kant midt over bæringen med spikerplate på hver side.
Alt 3: Som jeg har gjort før, omlott over bæringen med forskjøvne bjelker.

Jeg har også vurdert et annet alternativ som har blitt diskutert, hvor det hevdes at det er bedre fra et styrkesynspunkt å ikke ha skjøten over bæringen, men mellom bæringene. Da kunne jeg utgå fra to bjelker som skjøtes et sted over midtfeltet. Er det et fungerende alternativ å ikke skjøte over en bæring? Hvilken metode å skjøte er da best når man skjøter midt over et felt, og hvor er det best å skjøte, i midten av feltet eller nærmere en av bæringene?

Alt 4: Skjøte et sted over midtfeltet.

Illustrasjon av alternativ 4 for gulvbjelkelag, viser bjelker som skarves midt over et mellomrom. Bjelker er lagt kant i kant med ekstra deler på sidene.

Gjorde et bjelkelag med en 405cm og en 105cm bit, forsåvidt med pressede plater, da virker det som at det ikke spiller noen rolle hvor skjøten kommer.
Vet ikke om det er det samme med skrudde plater.
Har også hørt at det blir sterkere å ikke skjøte over et opplag.

Bestill lettbjelker type masonit beams. Da får du hele bjelker i riktig lengde uten skjøter. De er lette i forhold til vanlige stendere, og du kan lettere øke dimensjonen for bedre isolasjon. Ellers kjører du overlappskjøt, kjøper du gode gulvspånplater trenger de ikke å skjøtes på stender.

Fra fasthetslæren fikk man vite at bjelker skal skjøtes 1/4 til 1/3 av spennet fra opplaget. Dette fordi momentkreftene er lave der, men tverrkreftene er høye. En spikerplate er bra for å ta opp tverrkrefter, men ikke momentkrefter. Rett over opplaget er tverrkrefter lave, men momentkrefter høye, derfor er det mindre bra å skjøte bjelker over opplaget.

• Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.