15.730 lest ·
17 svar
16k lest
17 svar
Skjøte bjelkelag, lask eller overlapp?
Skal akkurat legge bjelkelag på et nybygg.
Spennvidden er 7.12m med et opplegg nesten i midten (20-30cm av).
Jeg har 480cm bjelker tilgjengelig.
Ifølge konstruktøren skal jeg legge bjelkelagsbjelkene ende mot ende og laskes på begge sider med en 1200mm bit og spikre.
Det blir mye å sage og måle.
Tenker at man kanskje kunne skjøte overlappende i stedet og legge bjelkene annenhver. Føles betydelig raskere, bare slenge opp og spikre.
Hvilken løsning blir best?
Bilder av de to forslagene nedenfor.
Spennvidden er 7.12m med et opplegg nesten i midten (20-30cm av).
Ifølge konstruktøren skal jeg legge bjelkelagsbjelkene ende mot ende og laskes på begge sider med en 1200mm bit og spikre.
Tenker at man kanskje kunne skjøte overlappende i stedet og legge bjelkene annenhver. Føles betydelig raskere, bare slenge opp og spikre.
Eneste ulempen ved overlappsskjøting er vel at bjelkene ikke havner rett over de stående stenderne i ytterveggene. Men 45mm "offset" burde kanskje ikke spille noen rolle.A Emil_K skrev:
Altså... 2 x 1200 mm = 2400mm langt. På de fleste trelastforretninger selges virket i lengder 2,7m og oppover.R ramini skrev:Skal akkurat til å legge bjelkelag på et nybygg.
Spennvidden er 7.12m med et lager nesten i midten (20-30cm off).
Tenk at man kanskje kunne skjøte overlappende i stedet og legge bjelkene annenhver. Føles betydelig raskere, bare kaste opp og spikre.
Tar du korteste standardlengde og kapper i midten har du nå to biter som er 1350mm. Og hvem vet, kanskje har din trelastforretning også 2,4m? Da blir det nøyaktig 1200mm!
Det konstruktøren mener er, at for å oppnå akseptabel styrke på laskene må de være minst 1200 mm. Det gjør jo ikke noe om du har 120mm ekstra på laskingen. Ligger den omtrent midt på skjøten er det bare 75mm på hver side. Det blir i verste fall 4-8 ekstra spiker per lasking å slå i. Det er virkelig ikke mye, spesielt ikke om du har spikerpistol.
Vil du få målingen og kapingen til å gå raskere? Gjør slik:
- Kjøp alle ekstra bjelker du trenger for å gjøre laskingen (det vil si en ekstra 2,7m bjelke for hver skjøt).
- Legg alle disse på høykant ved siden av hverandre, legg en annen bjelke på tvers bak endene deres og hold imot og dra dem mot deg så alle ligger helt jevnt. Alle biter som skal kappes ligger nå parallelt ved siden av hverandre. Merk på høyre side av haugen, 135 cm. Merk på venstre side, 135 cm. Slå mellom disse punktene med en snor. Bingo, du har nå merket hver bjelke nøyaktig der den skal sages.
- Still deg ved kappsagen og bare mat til du er gjennom hele haugen. Du har nå alle laskingbiter ferdige.
- (Frivillig) Lask sammen alle bjelkelagsbjelkene før du setter dem på plass.
Vet ikke hvor mange kutt du må gjøre her, men om jeg vilkårlig gjetter at huset du skal bygge er 15 meter langt og du kjører bjelkelaget på 600cc blir det 25 bjelkelagsbjelker som skal laskes. Det vil si 25 ekstra bjelker, 25 kutt å sage, og et sted mellom 100-200 ekstra spiker å slå i.
De timene ekstra dette tar er en tidsmengde som helt forsvinner i et husbygg, og om du spør meg er det ikke verdt å avvike fra konstruktørens instruksjoner for å spare. Men det er jo bare min mening.
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 617 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.617 innlegg
Det er absolutt den beste løsningen, skjøt over midtopplegget kant i kant. Sett lange forsterkninger på begge sider, typ 1m. Denne løsningen forutsetter at midtopplegget er typ likt som det i endene. Vil man "overdrive" litt så kjør gjennomgående bolt gjennom skjøtplankene, typ 2X5stk, unbreakable daKretikos skrev:
Sist redigert:
Hvorfor skulle det være bedre enn å legge overlappende? Styrkemessig da, jeg ser ulempen med at posisjonen ikke blir identisk.
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 617 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.617 innlegg
Fordi man dels får riktig posisjon i endene (og hele veien mellom slik at man alltid vet hvor man kan spikre/skru i bjelkelaget), dels får en sterkere konstruksjon iom de ekstra forsterkningsplankene på begge sider. Dermed ikke sagt at det ikke holder med overlapp, men jeg synes dette er en penere løsning ;-)D Daniel 109 skrev:
Posisjonen er jeg enig i. Men at det å ha to ubrutte stendere over opplaget som tar opp hverandres bøyningsmoment skulle være dårligere forstår jeg ikke. Hvorfor?
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 617 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.617 innlegg
Som jeg skrev, sikkert like holdbart til slutt, men det er en stor fordel å få bjelkelagsreglene i en eneste linje, ikke brutt på midten.D Daniel 109 skrev:
Anf saging/måling, la enden stikke ut på den ene siden, snorslå når alt er på plass, sag deretter. Busenkelt og raskt
Så nå er det ikke sterkere lenger?
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 617 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.617 innlegg
Jeg mener at det er sterkere som jeg beskrev, men omlott er nok good enough i dette tilfellet. Men jeg synes det er en "klonkig" løsning som ser klart amatørmessig ut. Det er så man pleier å gjøre når det er provisorisk og travelt, ikke permanent.D Daniel 109 skrev:
Takk for alle svar!
Nå har jeg snakket med konstruktøren - absolutt ok å skjøte overlappende, til og med bedre mente han.
Og for meg som er veldig avhengig av bra vær og korte byggsprint så er hvert øyeblikk som kan droppes (saging/måling/etc) uten å kompromisse på den endelige kvaliteten noe som er nødvendig.
Nå har jeg snakket med konstruktøren - absolutt ok å skjøte overlappende, til og med bedre mente han.
Og for meg som er veldig avhengig av bra vær og korte byggsprint så er hvert øyeblikk som kan droppes (saging/måling/etc) uten å kompromisse på den endelige kvaliteten noe som er nødvendig.