Vi er snart i ferd med å sluttbesiktige vårt nybygde Onsalavillan hus (litt innvendig arbeid gjenstår). Har lagt merke til at den utvendige panelen ikke er skråkappet i nederenden; det finnes altså ingen "dryppnese" / "dryppkant".
Mitt spørsmål er altså om fasadetre skal skråkappes i nederenden eller ikke? Hva mener dere? Noen som har fått bemerkning på dette i besiktigelser og lignende?
Mitt spørsmål er altså om fasadetre skal skråkappes i nederenden eller ikke? Hva mener dere? Noen som har fått bemerkning på dette i besiktigelser og lignende?
:
Om det strides de lærde. Stadig flere produsenter har gått bort fra skråskjæringen fordi noen mener at effekten av skjæringen er ubetydelig. Nå gir det heller ikke anmerkning ved inspeksjonen.
8) Selv skråskjærer jeg, men jeg bygger for meg selv i egen regi.
8) Selv skråskjærer jeg, men jeg bygger for meg selv i egen regi.
Som jeg ser det er det viktigste på akkurat denne delen av huset at det er ordentlig med farge på endene. Om det er skråkappet eller ikke er antagelig mindre viktig, iaf i sammenligning med at maleren har gjort det han skal.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 innlegg
Jeg hadde to gamle snekkere som monterte fasaden på mitt falurødt slamfargede hus. De har holdt på siden begynnelsen av 60-tallet.Immobil skrev:
De kappet til min forbauselse rette kanter. Ikke fordi de sparte tid på det, men fordi "det holder lenger og råtner ikke like raskt". ???
Forklaringen kom fra besiktigelsesmannen: En rett kappet panel blir mindre våt fordi den større horisontale flaten tørker opp raskere enn en spiss som samler alt vann langs en linje. Råte kommer på den måten lettere inn i selve spissen enn flaten en rett kappet panel har.
To "lærde" sa altså det samme.
Jeg tror det blir best om man kapper panelet med 17 graders vinkel, for det har jeg gjort... deretter har jeg impregnert med olje, grunning, og tre lag dekkfarge på endene.....
Jeg lurer på om de der kloke gutta tenkte på at vannet som har samlet seg på spissen ser solen (i sørvendt retning) og derfor tørker fortere, mens det rettkappede treverkets vann er i skygge og derfor tørker langsommere.....
Jeg lurer på om de der kloke gutta tenkte på at vannet som har samlet seg på spissen ser solen (i sørvendt retning) og derfor tørker fortere, mens det rettkappede treverkets vann er i skygge og derfor tørker langsommere.....
Bra at alle virker å være enige ;-)
Uansett, vår er jo ikke skråskåret og vil altså forbli slik. Altså rett. Håper å kunne komme tilbake om sju-åtte år med rapport.
En annen greie jeg har snappet opp, når vi likevel er inne på området, er at man IKKE skal impregnere endeveden. Årsaken skulle være at man ved å impregnere dette skapte en lomme inne i treet hvor altså vannet ikke kunne komme ut. Hva tror dere om det resonnementet?
Uansett, vår er jo ikke skråskåret og vil altså forbli slik. Altså rett. Håper å kunne komme tilbake om sju-åtte år med rapport.
En annen greie jeg har snappet opp, når vi likevel er inne på området, er at man IKKE skal impregnere endeveden. Årsaken skulle være at man ved å impregnere dette skapte en lomme inne i treet hvor altså vannet ikke kunne komme ut. Hva tror dere om det resonnementet?
Mye skal man høre før ørene faller av.Don Tom skrev:
Da er det kanskje best å ikke male i det hele tatt, for da tetter man jo til en side av plankene....... :-X
Vannet vil jo ikke bli stående i en haug over impregneringen, vil vannet ut så drar det jo til siden mot den ubehandlede siden.
Jeg har smugkikket på farens hus, der ser man tydelig at treet er skadet der han slurvet med malingen av endene. 80% av vannet kommer inn via endeveden, så jeg tror på impregnering, grunning og dekkfarge i mengder.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 innlegg
Om man forlenger Ditt resonnement og kombinerer det med Din tidligere observasjon at 80% av vannet kommer inn via endefibrene så kan man jo anta at vannet lettere ville bli sugd inn i treet om man eksponerer fibrene ved å skjære endefibrene skrått?
Det må finnes noen grunn, annet enn rent økonomiske årsaker, til at hustilverkere som tidligere skar fasaden skrått har sluttet med det.
Det må finnes noen grunn, annet enn rent økonomiske årsaker, til at hustilverkere som tidligere skar fasaden skrått har sluttet med det.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 innlegg
Jeg har et hus fra 1970 der endetræet på panelet (rett kappet) aldri har vært malt. Nå har fasaden begynt å bli dårlig. Når jeg bytter fasade, vil jeg nok ikke bekymre meg om den skal være skråkappet eller ikke, maler jeg endetræet så vil nok fasaden overleve meg uansett...