41.076 lest ·
16 svar
41k lest
16 svar
skjære i hylleplate melamin krever spesiell teknikk?
Side 1 av 2
Jeg skal kjøpe hylleplan i melamin - har hørt at de kan være vanskelige å sage i hvis man vil ha pene kanter. Jeg skal sage dem opp i mindre biter
trenger man spesielt sagblad eller teknikk for å få pene snitt?
eller duger saga på byggevarehuset uten at det blir flisete kanter?
trenger man spesielt sagblad eller teknikk for å få pene snitt?
eller duger saga på byggevarehuset uten at det blir flisete kanter?
Teip der du legger snittet før du begynner å sage, så pleier det å gå bra. Press teipen godt på.JanneSjo skrev:
Jeg tror at det er en god idé (foruten teipen) å først sage et snitt der sirkelsagbladet bare går ned en mm omtrent i platen, og neste snitt gjennom hele platen.
Dette forutsetter selvfølgelig at man styrer med skinne eller langs en planke, rettholt eller lignende.
Har du mulighet så synes jeg du skal prøvesage i en del som kan ofres.
Dette forutsetter selvfølgelig at man styrer med skinne eller langs en planke, rettholt eller lignende.
Har du mulighet så synes jeg du skal prøvesage i en del som kan ofres.
Om bygghandleren har rett utstyr (justersag med riss) og vet hva han driver med, kan du forvente et utmerket resultat. Vet han ikke hva han driver med, blir det sannsynligvis ganske bra uansett, men ikke perfekt (i hvert fall ikke på den ene siden). Glem stikksagen...
Det går fint å sage melamin på egen hånd med utmerket resultat. Som Mikael_L skriver, trengs det som vanlig rett utstyr. Vi snakket litt om det i denne tråden: http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/100443-saga-i-hoegblank-spanskiva.html
Det går fint å sage melamin på egen hånd med utmerket resultat. Som Mikael_L skriver, trengs det som vanlig rett utstyr. Vi snakket litt om det i denne tråden: http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/100443-saga-i-hoegblank-spanskiva.html
Ja, akkurat, når jeg leser tråden ser jeg at jeg glemte at man skal dra saga bakover ved det mm-dype snittet.bygga_bo skrev:
Skulle det altså ha stått.Mikael_L skrev:
Jeg har prøvd metoden ved 2 kutt av smale, 30cm, hylleplan. Da styrte jeg saga mot en planke eller plate av noe slag som jeg festet med tvinger.
ok takk for advarselen for stikksaga (har en bra blå bosch så jeg bruker den til det som går)
har en dårlig sirkelsag men med nytt blad kanskje den fungerer.
om jeg sager selv skal jeg prøve deres råd - kjøper nok en kort plate å teste på først
har en dårlig sirkelsag men med nytt blad kanskje den fungerer.
om jeg sager selv skal jeg prøve deres råd - kjøper nok en kort plate å teste på først
Jo, men hvem vil ha skjeve hylleplan?raveper skrev:
Det går å få et bra snitt på den ene siden med stikksag (hvilken side avhenger av typen blad). Vil man ha flisfrie snitt på begge sidene må man begynne å klø med "sacrifice boards" og da begynner det plutselig å bli slitsomt...
ok handler det om å sage rett så har jeg trent en del på frihånd med lengdeskaping/klyv av 2,5m parkett biter - så det går an å sage ganske rett med min stikksag - kan jo også kjøre langs en planke.
jeg vurderer å bruke väggskena for oppheng av hyllen - vendt feil vei og vannrett slik at melaminplaten glir i "u-sporet" - da dekker väggskena eventuelle skjeve kappinger og også små skader ved sagsnittet
jeg vurderer å bruke väggskena for oppheng av hyllen - vendt feil vei og vannrett slik at melaminplaten glir i "u-sporet" - da dekker väggskena eventuelle skjeve kappinger og også små skader ved sagsnittet
OK, da har du ikke så store krav til utseendet, eller designen iallfall. Da går det nok bra å tape begge sider og sage med stikksag styrt av planke, forsiktig og uten pendling.JanneSjo skrev:
Ellers ville jeg aldri tenkt på å sage melaminplan med stikksag, kantlist f.eks. kan aldri sitte godt etterpå.