Tenkte gi dere som vil ha et "spesielt" gulv noe å fundere på.
Jeg og samboeren ville ha noe ekstra på gulvet i vårt kjøkken. Jeg hadde en indre visjon, skifer. Det har vi vel alle sett både her og der, inne som ute. Vi begynte å lete etter innendørsskifer, det skulle bli dyrt så vi tok kontakt med en steinsag som selger diverse forskjellige typer stein. Mest bænkskiver, kjempedyrt men kjempefint!
Vi bestilte 15 kvm markskifer fra ham. Leveransen skulle ta 5 uker så døm om min forbauselse da han allerede etter 2 uker ringer og sier at vi kan hente 800 kg stein! 800 kg!
Vi hentet og skulle begynne å legge. Det viste seg at det skulle bli ganske vanskelig å få de store uregelmessige steinbitene til å ligge noenlunde plant, de var nemlig veldig varierende i tykkelse!
Hva gjøre?
Det var bare å begynne å slå i stykker de ca 1 kvm store bitene til noe som skulle vise seg å bli et 15 kvm stort puslespill.
Det var lett å dele skivene i ønskede størrelser, og vi lærte oss ganske raskt hvordan vi skulle slå for å få dem til å sprekke på riktig sted. Deretter pusset vi til kantene på hver steinbit, vi banket steinene rundt med hammer for å få bort skarpe fliser.
Så var det bare å legge... vel, ikke helt.
Det var et skikkelig puslespill! Banke noen biter og så prøve å passe sammen en del av gulvet, deretter blande mørtel og sette en del om gangen med hjelp av vater. Mye jobb, men det ble bra! Meget bra!
Vi fugete gulvet med mørkegrå fuge, og når alt var rengjort og tørt, smurte vi steinen med parafinolje.
Nå har vi et meget slitesterkt, stilig og uvanlig gulv. Vi er fornøyde!

Klart at gulvet er kaldt men det er raskt løst med gulvvarme. Dessuten er det om sommeren fantastisk å legge sine trette føtter på det litt svale gulvet, bedre enn alle tenkelige fotkremer. Hva vi betalte for gulvet har vi ikke helt våget å regne på. Steinen kostet 5300 for 15kvm. Noe vi ikke hadde regnet med var at det går med ca dobbelt så mye flislim og fugemasse som til et vanlig glatt gulv. Det går med en del flislim for å kunne justere høyden på de uregelmessige steinbitene. Det går også med mye fugemasse siden den tidvis er opp mot en 4cm bred.

Man bruker et spesielt flislim siden det må være sterkt, med mye sement. Kanskje det ville vært mulig å sette platene med ren sement? Det ville redusere kostnadene betydelig. Hør med noen som ikke tjener på å selge dyrt flislim! Vi har holdt på en stund nå og vi har lært at det nesten alltid finnes billigere alternativer avhengig av hvem man snakker med.

En annen ting vi gjorde for at det ikke skulle gå med så mye fugemasse og for å fylle eventuelle tomrom under platene var å helle på glassfiberarmert avrettingsmasse, vi hadde to sekker igjen etter gulvslingene.

Hvor man får tak i en steinforhandler er ikke så lett å si. Vi bor i Västerås og vi kjøpte vår stein på Skiljebo stensåg.

Lykke til! ;D

Hvor høy ble terskelen opp til kjøkkenet? ;)

Jureit!
Om du vil komme i kontakt med et firma som bryter, skjærer og behandler Öländsk kalkstein så kan du ringe:
0485/26275
Ifølge opplysninger så skal stein på 12 mm behandlet ligge på ca: 700kr/m2. Skräpsten får du vel ta en diskusjon med dem om.
//Niax

på terskelen er ennå uklar fordi det tilstøtende gulvet ikke er ferdig ennå. Fra gulvsponet bygger gips, gulvvarmeslynge, flytesparkel, mørtel og stein ca 4.5cm. Det er nokså mye, men siden vi kunne planlegge for et tykt gulv da vi la inn nye bjelkelaget, ble det ingen problem. Så her i ettertid synes jeg nok at jeg ville ha klart en terskel på 4.5cm hvis vi ikke kunne planlagt det fra starten. Det finnes fine lister å kjøpe for å skjule og jevne ut med. Nå som vi har prøvd på får jeg lyst til å blande alle slags materialer. Tenk tegl og eik! Eller hvorfor ikke et mosaikkgulv av sekunda (som nevnt ovenfor) stein i farger som matcher. La fantasien flyte, hvordan man gjør lærer man på veien!

Lysende..
Jeg var redd for at det skulle bli enda tykkere.

Tegl og Ek....det høres faktisk kanon ut.

Om man synes det er vanskelig å knekke platene på nøyaktig riktig sted, så går det utmerket å kappe med en vinkelsliper. Vinkelsliper pluss diamantblad trenger ikke koste mer enn en tusenlapp. Det støver imidlertid en del...

Vi har også vurdert skifer på kjøkkenet, men blitt frarådet fra flere hold. Argumentet har vært at skifer er porøst (selv om det ikke er så porøst som sandstein) og suger dermed til seg vann, fett osv. Ikke så praktisk på et kjøkken. Man kan komme rundt dette ved å slipe skiferen, men da får man en helt blank overflate, og det er jo den der gode, ruglete steinfølelsen som er litt av greien. Har noen synspunkter på dette eller erfaring med skifer på kjøkkenet over flere år?

Den porøse overflaten kan man mette med spesiell voks for stein.
Jeg har brukt det på den steinen vi har over kjøkkenbenken, og sprut fra stekepannen er bare å tørke av med oppvaskklut.
Husker ikke hva voksen heter, men jeg kjøpte det på K-rauta.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.