Jag håller på att planera ett altanbygge till ett plank i tomtgränsen. Jag upptäckte dock efter mätning och denna bild på hitta.se att tomtgränsen inte är rak. Hur skulle ni hanterat detta?
Bygger jag längs tomtgränsen blir altanen ojämt djup (ca en halvmeter på 6-7 m) och måste klyva brädor någonstans. Bygger jag i rät vinkel tappar jag lite yta som jag då mer eller mindre bjuder grannen på...
Den tomtvisningen går ikke å stole på skal du vite, det eneste du kan gjøre er, å lete opp de s.k. dubbar (pleier å være galvaniserte rør som sitter i bakken) i hjørnene, for å fastslå nøyaktig hvor din tomtegrense er.
Begynn med det og sett snor mellom, der er grensen og kom gjerne tilbake
PS i et slikt område pleier grensene stort sett å være 90 grader
Sjekk kartene under 'min eiendom' på lantmäteriet, så ser du om grensen er rett eller ikke. Det pleier også å være koordinater til brytningspunktene slik at man kan regne ut hvor de finnes.
Det finnes bare et "tomtegrenserør", og det er i prinsippet midt på den linjen. Hitta.se's markering stemmer bra overens med hvordan det ser ut i virkeligheten med hvor gjerdet (siste stolpe) sitter, hvor langt hekken er plantet, hvordan naboens hekk er plantet osv. Naboen det gjelder er helt med på at grensen ikke er 90 grader, så det er ikke noe problem! Kan dog dobbelsjekke med Kartverket så klart.
Men selve konstruksjonen da: Jeg tror det blir både penest og enklest å lage et plank uten noen "brytninger" i en liten vinkel mot huset, legge terrassebord vinkelrett mot huset og så bare sage til endene på de siste bitene ved tomtegrensen i stedet for å kløyve dem. Det betyr at den ytterste bæringen må ligge i samme vinkel som planket, og de ytre stolpene må vris litt så de følger bæringen. Det burde vel funke?
Vinkelen blir veldig liten.. ca 30 cm på 8,5 m. I den ene enden vil det altså få plass ca to bord mer (kjør 145or). Går det an å figursage terrassebord så fint? I den smalere enden blir det jo bare en tynn lang strimmel i prinsippet.
Er det gjennomførbart eller skal jeg gi den halve kvadratmeteren til naboen og bygge vinkelrett i stedet?
Jo, så får det nok bli. Da følger jeg dessuten "sidogrannens" plank (som de satt litt for langt ut). Det føles som at det blir så mye enklere på alle måter å bygge rett
Slik ser kartverket sitt kart ut (min tomt er 1:304)
Skal jeg bygge rett (parallelt med huset) så må jeg altså "gi bort" en bit øverst til høyre i bildet. Drar jeg gjerdet skjevt så må to planker sages veldig spisse. Ikke for at jeg tror at det er så himla vanskelig; men spørsmålet er om det i det hele tatt er mulig?
Det går om det må gå. Jeg glemte å kontrollmåle på slutten og måtte gjøre et skråsnitt på en 4 m planke (2,5 cm forskjell mellom kortendene) for å få det til å passe mot huset. Jeg la opp planken på bukker og festet en rett planke oppå som anhold i ønsket vinkel, så kjørte jeg forsiktig med sirkelsagen langs anholdet. Det tok litt ekstra tid men om det bare handler om to planker, spiller det jo ingen stor rolle.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.