Kjøkkenet i vårt fritidshus har litt dårlig med plass og for å få litt mer plass vurderer vi et 37cm dypt høyskap ved siden av den åpne peisen.
Jeg antar at det kan finnes visse regler rundt det å plassere et høyskap ved siden av den åpne peisen selv om den ikke brukes så ofte. I fremtiden vil jeg gjerne ha en innsats i den.

Plassen man fyrer i slutter i høyde med der høyskapet kommer til å begynne om dere forstår hva jeg mener. Skal man på noen måte isolere mellom skap og peis? Eller er ideen med et høyskap der bare å skrote?

/Fredrik

Visst faen, jeg tok jo noen bilder av det også..
Rød murstein peis med hyller til stearinlys og brannslukker ved siden av på en tre-panelt vegg. Rød mursteinspeis med lys oppå og en brannslukker på veggen ved siden av, tre- og flisgulv, åpning til tilstøtende rom.

Ildfast tegl ser også ut til å mangle inne i peisen.

Det skal ifølge feieren være ok da den er bygd med "1 1/2 stående stein bakover" om jeg husker sitatet riktig. Den er nylig feiet så jeg forutsetter at den er ok.

Vi har typ sånn ute på landet også. Forskjellen er at vi har peis, så en innervegg og så et skap.

Fyrer man i peisen hele helgen så er det kanskje 30 grader litt over i skapet på søndagen.

Snakket med feieren i dag, vi hadde litt problemer med å forstå hverandre i begynnelsen, men så klarnet det. Hvis jeg nå forstod ham rett er det ikke noe problem å ha møbler ved siden av den åpne peisen så lenge det finnes noen cm med luft som transporterer bort varmen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.