Skal begynne med byggingen i morgen, men innså at det er smartest å høre med proffene. Skal forklare så detaljert jeg kan for jeg har ingen bilde eller mulighet til å vise en skisse for øyeblikket.
Skal senke veggen i et rom hvor det tidligere har vært innebygd garderobe. I rommet kommer vannrørene opp som deretter ledes inn til badet. De ledes langs med veggen oppover taket. Derfor har man bygget en kasse rundt dem for å slippe å se dem.
I dette rommet skal jeg sette skyvedører, men de må da settes 15 centimeter fra taket så de løper inn under kassen.
Da hadde jeg tenkt å feste en bjelke i taket og en 15 cm lengre ned. Deretter hadde jeg tenkt å feste bjelker vertikalt fra den øvre, ned mot den nedre bjelken. Men, hvordan bør jeg feste dem? Vinkeljern?
Ja vinkler oppover er jo enklest. Det blir jo trangt å få inn skrutrekkeren mellom stenderne så jeg hadde satt overliggeren, så de stående bitene med vinkeljern, avslutte med den nedre biten og skru med lange skruer opp i de stående bitene (forborre). Eventuelt kan du skru sammen alt på bakken og så skru opp i taket, men det blir å skru skrått opp i taket for å komme til.
Tenk på at det er veldig viktig å få det i vater og rett hvis du skal sette skyvedører som henger i denne veggen. Langpass og murersnor er bra...
Du kan erstatte de vertikale stendere med kryssfinér eller OSB også, blir som en smal boks som kommer til å bli veldig stabil. Skru en stender i taket, en på hver side og til sist en i underkant på platen. Ingen stendere er nødvendige inni den.
Hva har du tenkt å ha for overflate på denne delen så, gips?
Fordelen med OSB er at du får et utmerket mtrl å skru skinnen til skyvedørene i. Visse skinner skal festes utenpå "veggen" og med platen trenger du ikke bekymre deg for festepunkter.
Takk så mye for alle svar.
Hadde allerede kjøpt gipsplater til en vegg jeg har bygget ut, så jeg brukte resten av gipsen her også. Får bruke ekspander i stedet. Bør jo fungere uansett. Samtidig hadde jeg faktisk også MDF igjen fra tidligere materiale til gulvhullene i en tidligere tråd som jeg også kunne brukt.
Anyway. Jeg fulgte min egen tanke som også stemte overens med Larsa:s anbefaling og synes det ble veldig bra. Tåler å henge i =)
Ikke brukt ankerskrue! Bare treskruer 40x50 og 40x25.
Skyvedørene henger ikke på en skinne, men de "står" i stedet, så om det ikke skulle bli spikret, er det ingen fare heller.
Neste skal det sparkles og males!
PS. Jeg var litt for ivrig fordi jeg ville se så det skulle passe i høyden, så jeg skrudde opp den nedre regelen og orket ikke ta den ned for å sette på vinkeljernene i endene. Antok at det ikke var nødvendig da den satt bra. Og nå er det for sent!
Jeg forboret heller ikke reglene heller.
Men en ting som jeg er skeptisk til er at disse tre-reglene (spesielt den øvre) var ganske bøyd, så jeg har tvunget den opp med skruer mot taket, noe som har resultert i at det føles som den har knekt litt innvendig. Ingen ytre skade, men det hørtes nok litt svakt når jeg strammet skruen...
Skulle jeg kunne gjort dette med stålprofiler i stedet? Ikke hattprofiler da antar jeg. Tre suger jo på denne måten at man ikke kan være helt sikker på at det er rett...
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.