4.680 lest ·
3 svar
5k lest
3 svar
Skal det være skive på begge sider av en gjennomgående skrue?
Skulle si at det avhenger. Blant annet avhenger det av materialet i bjelkene; tre eller metall? Det avhenger av størrelsen på hullet og skruen/skruhodet. Det avhenger av om det ligger noen estetisk aspekt i det hele.
Er det tre og det er normal størrelse på skruhodet og mutteren, og hvis det ikke er absolutt utelukket pga estetikk, ville jeg uten tvil hatt skiver på begge sider. Det skal mye til før jeg velger å ikke ha skiver.
Er det tre og det er normal størrelse på skruhodet og mutteren, og hvis det ikke er absolutt utelukket pga estetikk, ville jeg uten tvil hatt skiver på begge sider. Det skal mye til før jeg velger å ikke ha skiver.
Ok. Takk for svaret. Det gjelder et altantak. Av estetisk aspekt har jeg vurdert å heller bruke vognbolt men har annen sekskantskrue til overs.
Det er stolper 90x90 limtre som skal festes sammen med bjelke i 42x180 limtre. Stolpene tenkte jeg å lage et utsparing i toppen som en L og legge bjelken derpå og feste skruen gjennom stolpe og bjelke.
Det er stolper 90x90 limtre som skal festes sammen med bjelke i 42x180 limtre. Stolpene tenkte jeg å lage et utsparing i toppen som en L og legge bjelken derpå og feste skruen gjennom stolpe og bjelke.
Da ville jeg nok frest ut en forsenkning på begge sider, stor nok så skiven går inn, dyp nok så at skruvhodet flukter med overflaten på stolpe/bjelke. Det synes jeg gir et pent resultat som ser profesjonelt ut. Vær oppmerksom på at det kanskje ikke er den beste løsningen hvis forsenkningen blir utsatt for regn.
Vognbolt er pent, men det blir jo problemer OM man trenger å fjerne bolt og mutter uten å skade treet. Stor risiko for at mutteren sitter fast, og da står man der...
Vognbolt er pent, men det blir jo problemer OM man trenger å fjerne bolt og mutter uten å skade treet. Stor risiko for at mutteren sitter fast, og da står man der...
Klikk her for å svare