Skal "bygge" en hylle selv eller i det minste slipe og male selv :-D første gang, trenger en plate/planke/brett eller hva dere nå kaller det, på 5 cm tykk, 26 cm dyp og 1 meter lang. Hvor finner jeg det? hvilket treslag skal jeg velge hvis det skal tåle litt og kunne bli pent hvitmalt? Superhyggelig om dere svarer!!! en jente som vil få tommelen ut ;-)

Ingen dårlig planke på 50mm.
Hva skal den holde for? Er det ikke bedre å lage en "kasse" av MDF?

/Magnus

• Liker
267np
  • Laddar…
Om du skal ha en 5 cm tykk plate så er det jo ikke direkte noen standardstørrelse.

Bauhaus har f.eks 4 cm tykke limtreplater. Du kan jo kjøpe en limtreplate på f.eks Bauhaus av eik eller ask/bjørk/annet kvistfritt treslag og som er 2,3 cm tykk (tror det er 2,3 eller 2,6 cm). Deretter ber du Bauhaus sage til platen så du får 2 stk 26 cm dype og 1 m lange biter. Nå tar du og skrur (samt forsinker og sparkler over skruehullene) sammen disse 2 bitene. På den måten får du en ca 5 cm tykk plate.

Forstår ikke MDF boks...
Skal bare stå tre små kurver på med for eksempel hundekobbel osv.
Takk for hjelpen!

Han mente at du kunne bygge en hul hylle av tynne plater av MDF. Det er en type plate som er glatt og lett å male.

Men det blir jo litt mer arbeid og litt mer presisjon å gjøre det slik. Men du kunne kanskje tenke deg å gå ned i tykkelse litt, da finnes det jo plater å kjøpe som bare er å kappe til. Eller gjør du som Martin skrev.

jeg hadde tatt 2 biter mdf og skrudd sammen så du får riktig tykkelse. mdf er som sagt lettmalt og lett å få tak i og ganske billig.

Kan beijer ha dette? kanskje jeg kan få litt hjelp da med :-D
Tanken var at jeg skulle ha en hylle fra Ikea, med navnet Lack men den er 110 så den går ikke inn, så har jeg en gammel lack hylle hvor jeg tenkte å stjele beslagene fra, beslagene er nemlig skjulte og det skal de være.
Takk for alle svar!

Visst har nok Beijer byggmaterialet. Men prisene er høyest av alle byggevarehus og servicen dårligst, i alle fall om du skal handle som privatperson.

billigste mdf finner du nok hos bauhaus

Hvis du tenker på at 5cm er betydelig mer enn de fleste kjøkkenbenkplatene så kan man nok droppe solide trebiter i eik etc. Vekten vil aldri fungere med IKEAs skjulte beslag. Så MDF-boks er nok det eneste riktige hvis det skal være 5cm ...

Skru, ikke spikre

Henrik

Kommer sidene være synlige? Hvis ikke. Kapp ned en hylle Lack på den ene siden med 10 cm så blir den 1m, men du må sikkert stoppe noen stabilisering der du har saget bort gavlen på grunn av lådprincipen. Hvis den er synlig kan man kappe bort litt ekstra og deretter ta og sette tilbake den ytterste delen på hyllen, men det blir litt triksing siden den er bygget som en boks. Men det går selvfølgelig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.