Har et klinkergulv i gangen som ble gjort rett før vi kjøpte huset. Nå om vinteren har fugene løsnet og flere fliser er løse. Er dette noe man kan ta på husforsikringen?
Har det skjedd gjennom en plutselig og uforutsett hendelse (f.eks. at du har mistet noe på gulvet) er det mulig at visse forsikringer dekker dette? Men siden man enkelt kan bytte ut enkelte fliser, lærer det ikke bli noen kjempesummer vi snakker om. Egenandelen blir dyrere.
Løsner flisene gjennom normalt slitasje, skyldes det heller feilaktig montering, og slikt dekkes neppe av hjemforsikringen.
Er det et firma som har lagt flisene, kan dere kanskje reklamere på dette?
Løsner flisene gjennom normalt slitasje, skyldes det heller feilaktig montering, og slikt dekkes neppe av hjemforsikringen.
Er det et firma som har lagt flisene, kan dere kanskje reklamere på dette?
Ja dem løsner en etter en nå er sikkert 15 av 30 plater løse og det bare skjer. Så antagelig dårlig gjort
Skjult feil da? Jeg må jo ta opp alt. Flytte gulvet osv.
Ja men det kan jeg nok glemme. Lenker til en tråd så dere kan lese historie
Hvordan går man videre med skjult feil ?
Jeg ville begynne med å ringe megleren og høre etter.
For øvrig minner deres gulv om vårt gulv, men enda verre:
http://www.byggahus.se/forum/golv/29386-vagor-i-golvet-sprucken-klinkers.html
For øvrig minner deres gulv om vårt gulv, men enda verre:
http://www.byggahus.se/forum/golv/29386-vagor-i-golvet-sprucken-klinkers.html
Hei, jeg har lest din andre (lange) tråd... Det er vanskelig å uttale seg om dette siden det ikke fremgår hvor gammel bygningen er. Det er heller ikke klart hvilken avtalestruktur som var gjeldende da dere kjøpte eiendommen under pågående renovering. Det er lett å havne i en avtalejuridisk gråsone hvis man ikke er forsiktig. Den sterkeste beskyttelsen har dere sannsynligvis via forbrukerkjøpsloven. Skjulte feil og annet som "burde" vært på en bestemt måte er trolig veldig vanskelig å påberope. Det sistnevnte avhenger selvfølgelig av bygningens alder og hvilke feil og risikoer man som kjøper kan forvente å finne.
Ta for eksempel gulvet i gangen. Jeg ville ikke ha akseptert et keramisk overflatebelegg på trebjelkelag uten et kvalitetsdokument som viser en teknisk beskrivelse av utførelsen - mer spesifikt - hvordan gulvet har blitt forsterket for å tåle et keramisk overflatebelegg. Som kjøper har du en veldig stor undersøkelsesplikt, unnlater du noe i undersøkelsen eller bruker en klåpare som besiktigelsesmann, så er det du som sitter igjen med Svarte-Petter. Besiktigelsesmannen har en ansvarsforsikring, men formuleringene i besiktigelsespapirene ned til komma-nivå er så intrikat utformet at besiktigelsesmannen i prinsippet ikke har noe ansvar i det hele tatt.
Hvis gulvet i gangen ikke er stivt, vil fliser løsne og fuger sprekke. Vær glad for at det skjer i gangen og ikke i våtrommene. Jeg ville reklamere på dette hos den entreprenøren som har utført arbeidet, forutsatt at garantien fortsatt gjelder. Der har du støtte i forbrukerkjøpsloven. Fungerer ikke dette, er det bare å ta fram sleggen og gjøre om og gjøre riktig.
Husforsikringen er ikke til for å beskytte deg mot feil i konstruksjon eller utførelse. Da ville vi eiendomseiere måtte betale 100-doblet høyere premier for å beskytte oss mot alle merkeligheter som skjer i byggebransjen. Ved nybygg har du en 10-årig byggefeilgaranti, men det er som sagt ikke tydelig hvor gammelt huset ditt er.
Ta for eksempel gulvet i gangen. Jeg ville ikke ha akseptert et keramisk overflatebelegg på trebjelkelag uten et kvalitetsdokument som viser en teknisk beskrivelse av utførelsen - mer spesifikt - hvordan gulvet har blitt forsterket for å tåle et keramisk overflatebelegg. Som kjøper har du en veldig stor undersøkelsesplikt, unnlater du noe i undersøkelsen eller bruker en klåpare som besiktigelsesmann, så er det du som sitter igjen med Svarte-Petter. Besiktigelsesmannen har en ansvarsforsikring, men formuleringene i besiktigelsespapirene ned til komma-nivå er så intrikat utformet at besiktigelsesmannen i prinsippet ikke har noe ansvar i det hele tatt.
Hvis gulvet i gangen ikke er stivt, vil fliser løsne og fuger sprekke. Vær glad for at det skjer i gangen og ikke i våtrommene. Jeg ville reklamere på dette hos den entreprenøren som har utført arbeidet, forutsatt at garantien fortsatt gjelder. Der har du støtte i forbrukerkjøpsloven. Fungerer ikke dette, er det bare å ta fram sleggen og gjøre om og gjøre riktig.
Husforsikringen er ikke til for å beskytte deg mot feil i konstruksjon eller utførelse. Da ville vi eiendomseiere måtte betale 100-doblet høyere premier for å beskytte oss mot alle merkeligheter som skjer i byggebransjen. Ved nybygg har du en 10-årig byggefeilgaranti, men det er som sagt ikke tydelig hvor gammelt huset ditt er.
Sist redigert:
Klikk her for å svare