H
Vi er på slutten av en renovering av et funkishus fra 1930-tallet. Forrige sommer bygde vi en ny balkong med et nytt rekkverk, men vi mangler fortsatt en plate til rekkverket. Vi har tenkt oss en fin sinusplate som er typisk for funkishus fra 1930-tallet - tenk gärdet eller søndre ängby.

Det jeg ikke forstår er hvordan man får tak i en plate som passer. Alle platene jeg finner er rundt 110 cm brede og legges overlappende. Skjøtene synes jeg virker å være veldig synlige, og når man ser på eldre balkonger kan jeg ikke finne noen skjøter, derfor leter jeg etter bredere plater. Det føles som jeg har sjekket alle grossister for stål- eller aluminiumplater uten hell. Noen som vet om det finnes bredere segmenter enn drøyt 1m?

• Funkisleilighet med flere små, hvite balkonger og snødekket bakgård. Moderne stil fra 1930-tallet.
  • En moderne balkong med bølget rekkverk på et funksjonalistisk hus fra 1930-tallet, omgitt av trær mot en overskyet himmel.
  • Funkisbygning fra 1930-tallet med nybygd balkong og metallrekkverk. Rekkverket mangler en plate i sinusdesign, typisk for funksjonalismen.
Sjekk med hogstad aluminium, for øvrig så er det skjøtet på det første bildet..

H
Det skal jeg men på hjemmesiden står det at bredden er drøyt en meter men jeg skal dobbelsjekke. Takk

Sist redigert:
H
T Taxture skrev:
[lenke]

Rask googling ;)
Dessverre er platen bare en meter bred hvis jeg har forstått selgeren på ekonomistål riktig. Ellers bra alternativ

H
plåtrickard plåtrickard skrev:
Sjekk med hogstad aluminium, for øvrig så er det skjøtet på første bildet..
Men det er vel bare en slags skjøt? Ikke en skjøt hver meter som det blir med smalere plater på bare en meter? Bildet er dog lavoppløst så det er vanskelig å se.

H
H HenrikNe skrev:
Pokab i Malung,
www.pokab.se
Pokab skal jeg sjekke med. Takk for tipset

• Liker
lob
  • Laddar…
Svar gjerne her senere om du finner noen :)

H
Klaugust Klaugust skrev:
Svara gjerne her senere om du finner noen :)
Det skal jeg men minne meg gjerne på om intet svar finnes innen en måned for da har jeg glemt det.

Alle balkonger jeg har sett er skjøtet .. (ganske mange.. Er blikkenslager..)

H
Alle balkonger jeg har sett er skjøtet .. (ganske mange.. Er blikkenslager..)

H
Alle balkonger jeg har sett er skjøtet.. (ganske mange.. Er blikkenslager..)
H hanson#16 skrev:
N
Nå høres jeg ut som en idiot, men er du sikker? Når jeg ser på litt eldre balkonger med sinusplate så jo, noen skjøter finnes så klart, men ikke en skjøt hver meter som virker å være standard på nye plater. Eller går jeg glipp av skjøten?

H
Her ser det ut som rundt 2m skarv synes jeg?

• Bilde av en balkong på en bygård med blomsterkasser og gressplen foran. Veggen har en synlig skjøt rundt to meter fra bakken.
H
Ikke her heller. Jeg blir forvirret fordi jeg har hatt en bra blikkenslager her som jeg har diskutert det samme med, og han sier det samme, at det er normalt med kortere plater på en meter. Og ekonomistål som selger klassisk sinusplate sier også det samme. Men når jeg ser på eldre balkonger, ser jeg ikke skjøtene. Begynner å tro at jeg har fått neglekt for skjøter ;)

• Fasad med tre grønne balkonger på en bygård, med halvtransparent sinusplater og synlige skjøter under en overskyet himmel.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.