Renoverer et lite gjesterom (tidligere bod) med målene 360x220cm.

Har revet ned takgipsen og skal sette opp ny. Vil sparkle så lite som mulig så jeg tenkte å bruke takgips med fasade kanter og kun sparkle skruehullene.

Taket blir jo da rutemønstret. Er dette en vanlig måte å gjøre det på? Eller vil det se latterlig og kontoraktig ut?

Takgipsen finnes i 2 lengder; 240 eller 120cm. 120cm blir jo klart enklest å håndtere, men da blir taket VIRKELIG rutemønstret.

Hva tror dere? Blir det stygt å bruke 120cm takgips og lage et rutemønster i taket? :cool:

Takknemlig for svar

Er jo ganske vanlig så det kommer ikke til å se noe annerledes ut.

P
Har 60x120 cm kortplank i arbeidsrommet som jeg har lagt i forband. Synes det ser helt greit ut.

• Tak med 60x120 cm plater i arbeidsrom, satt i forband, med en hengende lampe i midten.
  • Liker
plan-g
  • Laddar…
Jeg synes det ser helt ok ut. Dog vil det ikke passe våre andre rom som har glatt tak. Men det gjør kanskje ikke noe. Virker smidig!

P
Har også glatte tak i alle andre rom, men siden vi fikk en masse takgips som ble til overs måtte det bli slik. Har satt opp dobbelt lag siden vi har soverommet vårt ovenfor, og tidligere bodde en av sønnene i det rommet. Klart mye mindre sparkelarbeid, men mer planlegging av skjøtene. Trenger jo heller ingen gipheis, men en støttestang kan være bra.

• Liker
plan-g
  • Laddar…
Det finnes mange alternativer til vanlig takgips som ikke trenger å sparkles i det hele tatt.

• Liker
plan-g
  • Laddar…
Satte på kjøkkenet, kona hatet det. Måtte sparkle skjøtene og sette EasyCover renoveringstapet over :-)

• Liker
O.Elzén og 1 annen
  • Laddar…
Jeg satte spontad MDF i et rom på loftet, ca 30m2. Det tok en stund å regel CC270mm på det gamle pappspente planktaket, men så satte to mann opp platene på et par timer. Ingen sparkling eller annet etterarbeid er nødvendig.

MDF-takpaneler installert i et rom under renovering, med synlige bjelker og et vindu mot høyre.

Sist redigert:
  • Liker
plan-g
  • Laddar…
B
Vi hadde 240 lange i v-rom og gang, var jo smidig, men i store rom er det ekstremt viktig at første rad blir helt rett.. bruk laser.

Når vi så gjorde soverommene kjørte vi rundt-om fasade gipsplater, med metallremse bak skjøtene (satte direkte på gamle taket), så sparkle.. pusse, sparkle, SÅ satte vi glassfibervev (testet først uten men det ble noen små sprekker til tross for sparkelremse sov.)

og glassfiberveven ble fylt med fyll-farge, så maling. Helt slett tak, ikke en sprekk.

Var jo sykt mye jobb, men likevel verdt det om man vil ha slett tak..

Vil dere ha det enda enklere finnes det jo 120x60 huntonit plater som er notet og ferdigmalt, sparer jo masse tid. Skal dere ikke gjøre slett så hadde jeg nok like gjerne tatt slike.

https://www.beijerbygg.se/store/privat/tak-186001-46/innertak/innertaksskivor/innertak-huntonit-brilliant-helvit?artikel=510517

kysan skrev:
Satte i kjøkkenet, fruen hatet det. Fikk sparkle skjøtene og sette EasyCover renoveringstapet over :-)
Håper du har vist stor forståelse for din kones eminente estetiske sans. :thumbup:
Det er sykt stygt med synlige skjøter i taket (gips- el sponplater). :thumbdown:

• Liker
plan-g og 1 annen
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Håper du har vist stor takknemlighet for din kones fremragende estetiske sans. :thumbup:
Det er skikkelig stygt med synlige skjøter i taket (gips- el sponplater). :thumbdown:
Enig, men hadde instruksjonene vært litt klarere fra starten av så hadde jeg spart mye arbeid og gjort det riktig fra starten... Har bare glatte tak.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.