Jeg skal sette sammen 18mm kryssfinerplater som skal bli stammen til en møbel.

Når jeg setter sammen stammene vil de gi meg en vinkel på 90 grader.

Hvordan setter jeg sammen dette på best mulig måte? (Har ingen dykkert) jeg kommer ikke til å se hullene i det hele tatt. Så vi snakker kun tid og holdbarhet her 😁

1. Pocket Hole jig. Bore og skru sammen
En stående og en liggende treplate av 18mm kryssfiner vist sammenføyd med skrå skruer, danner en 90 graders vinkel.

2. Forborre og skru gjennom platen inn i enden av kryssfineret
En hånd holder en skrue mot kanten av en stabel 18 mm kryssfinerplater, for å illustrere sammensetning til en møbelstamme.

3. Bore gjennom platen samt inn i enden og plugge med trestaver
Plywood stykker satt sammen med treplugger, viser hvordan to plater er vinklet i 90 grader for å bygge en møbelstamme.

Sist redigert:
  • Liker
Norschan
  • Laddar…
Treplugg er nok det beste, om de ikke kommer til å vises kan man også tenke seg en trekloss eller metallvinkler som man skruer inn i.
Å skru inn i endetre på kryssfiner er normalt ingen god idé, men er kryssfineret så tykt som på bildet kanskje det fungerer.

• Liker
partyoverallt
  • Laddar…
Om det går uten at det synes så er nybyggerens tips med en bit treverk på innsiden i vinkelen billig og bra. Lim og skru så blir det riktig sterkt uten noen spesielle verktøy.

• Liker
cpalm og 1 annen
  • Laddar…
Takk for svar.
Pocket hole ville synes
Kloss ville synes, og også ta litt plass, samt gjøre det vanskeligere for formen på hylleplan
Vinkeljern ville synes

Av det ovennevnte ville pocket hole blitt penest.. men kanskje også vanskeligst å få perfekt

Plugger og lim.

Dykkert koster ikke mange kroner så må du i alle fall kjøpe noe annet så kjøp hjem to lengder.

Kanskje dumt at jeg spurte, for jeg brukte pocket hole til slutt til tross for at ingen anbefalte det her.

Ble sykt bra og stabilt, langt over forventning og trolig mye mer stabilt enn endeskrutrekker eller plugg i enden kan bli. ANBEFALES!

Trekonstruksjon festet med lommehull som viser deres stabilitet og presisjon.

• Liker
SC Aero
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.