Vi holder på å renovere gangen og har kjøpt et stort (sirkulært med 110 i diameter) speil som vi tenkte å henge opp på en vegg.
Før vi skulle skru opp speilet, gikk vi for sikkerhets skyld over det med en stendersøker som selvsagt markerte at det fantes strøm i prinsipp hele den delen av veggen der vi hadde tenkt å skru. For å være sikre testet vi med en annen stendersøker som markerte omtrent det samme. Tenkte først at det kunne være på grunn av fortsatt fuktig tapet, men begynner mer og mer å føles som at det er på tide å innse sannheten :/.
Hvordan henger vi opp speilet på best mulig måte uten å risikere strømmen? Tror at det er sponplate bak tapeten, og speilet veier omtrent 15 kg ifølge leverandøren. Det finnes to festepunkter på speilet.
Det er også barn i huset som sikkert kommer til å pirke på det, så føler at opphenget gjerne kan være ordentlig dimensjonert så man kan føle seg trygg
.
Før vi skulle skru opp speilet, gikk vi for sikkerhets skyld over det med en stendersøker som selvsagt markerte at det fantes strøm i prinsipp hele den delen av veggen der vi hadde tenkt å skru. For å være sikre testet vi med en annen stendersøker som markerte omtrent det samme. Tenkte først at det kunne være på grunn av fortsatt fuktig tapet, men begynner mer og mer å føles som at det er på tide å innse sannheten :/.
Hvordan henger vi opp speilet på best mulig måte uten å risikere strømmen? Tror at det er sponplate bak tapeten, og speilet veier omtrent 15 kg ifølge leverandøren. Det finnes to festepunkter på speilet.
Det er også barn i huset som sikkert kommer til å pirke på det, så føler at opphenget gjerne kan være ordentlig dimensjonert så man kan føle seg trygg
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Regeldetektoren indikerte vel at det fantes regler i veggen?V villasuperstar skrev:
Men bor t.ex. to Ø8 mm hull forsiktig og sett inn metallekspandere:

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...s/gipsexpanders/metallexpander-c-krok-365122/
Det burde være lett å sjekke at det ikke går strømledninger, eller ligger regler der du setter ekspanderne.
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 innlegg
Villa eller leilighet?
Hallen i en leilighet kan inneholde stiger til andre leiligheter, er det mange etasjer og leiligheter ovenfor kan det bli mye kabel...i en villa kan sentralen sitte på andre siden av veggen, blir mye tråd da også.
Hallen i en leilighet kan inneholde stiger til andre leiligheter, er det mange etasjer og leiligheter ovenfor kan det bli mye kabel...i en villa kan sentralen sitte på andre siden av veggen, blir mye tråd da også.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Absolutt, har ingen bilde men kan fortelle min fremgangsmåte.KnockOnWood skrev:
Fikk ideen et annet sted at det egentlig bare er skrusdelen som sitter i platen som bidrar til styrken. Gjorde derfor slik at jeg boret et lite hull på et "strømfritt" sted hvor jeg kunne føre inn en bit tynn ståltråd som jeg bøyde foran (omtrent som en L men med mindre enn 90-graders vinkel). Med denne kunne jeg måle tykkelsen på platen ved å måle ståltrådens lengde fra det at kroken "hektet" seg på den andre siden (og deretter dra ut ståltråden). Når jeg så visste platens tykkelse valgte jeg bare skruer hvor kun noen millimeter skulle stikke ut på baksiden.
Platen var ganske tykk (1 tomme) og en sponplate så to solide skruer var nok til å holde speilet på plass
Klikk her for å svare