Nå har det blitt tid for å gjøre en siste ting i stua, nemlig å sette trepanel på en vegg. Vi har allerede fornyet hele stua men sparte en fototapet som vi ikke visste hvordan det ville se ut. Men nå har vi blitt lei av den og vil ha litt maritim følelse, og hva passer da bedre enn panel.
Veggen skal ha saget panel, heller mot rupanel 20x120 om jeg ikke synes det blir for smale bord. Ellers blir det ytterpanel, men da må jeg antagelig sette vindsperre på eksisterende vegg for at ikke fototapeten skal synes i sprekkene som kommer. Ja, sprekker vil jeg ha også
Har 2 stikkontakter på hver side og her kommer funderinger. Jeg må vel flytte dem ut 20mm for det kommer nok ikke se klokt ut å skjære ut for dem i plankene?
Hvordan bruker jeg disse distansringene? Jeg er veldig dårlig på elektrisitet generelt, så bilder settes stor pris på.
Panelet kommer til å ligge horisontalt og spikres i veggens stenderverk. Da burde jeg vel være helt sikker fra å spikre i noen ledninger? Da disse ikke kan ligge tett inntil stenderne?
Veggen vil bestå av panel 20mm og gips 13mm, så dykkert 60mm er kanskje litt korte?
Forslag mottas gjerne på hva dere tror blir best på valg av tre, farge, oppsett osv
Akkurat nå heller det mot rupanel og beiset i sølvgrå, som blir samme nyanse som drivved.
Bilde av hvordan det ser ut nå
Påbyggingsring er en plastring (som finnes i forskjellige høyder) som du setter oppå den eksisterende apparatboksen, og så skrur fast i den gamle med lengre skrue.
Installationsrør med elkabel kan godt være spikret langs (på siden av) rammeverket, men kan også ligge et annet sted.
Er du usikker her, så kan en detektor som indikerer hvor det går strømledninger være til hjelp.
Takk for infoen! Da er jeg med på hva en distansring er iaf
Jeg lånte hjem en detektor for å lese av i går. Men den var ikke helt nøyaktig, men jeg fikk iaf en indikasjon på hvordan strømmen går, ser ut til å gå rett opp ved stikkontaktene helt til taket.
Men selv om rør er lagt på siden av stenderne så kan jeg umulig spikre i dem hvis jeg bare spikrer i stenderne, eller tenker jeg feil?
Nei, normalt ikke. Men er det en svak regel som ikke sitter helt riktig, og du setter dine spiker rett, så..
Normalt ligger jo ledningene i plastrør. Treffer du røret vil det normalt bøye seg.
Hva synes dere jeg skal ha for farge på råsponten?
Hele rommet er malt i Beckers antikkhvit, og innertaket er beiset med Herdins panelhvit, helhvit.
Jeg er ikke helt sikker på om veggen skal bli drivvedsfarget eller en litt mørkere tone kalt tjære. Begge er beis.
Eller male i hvitt.
Innredningsstilen er mot skjærgården, og huset ligger også ved havet, så den følelsen vil jeg ha med.
Nå er det på tide å gjøre ferdig dette. Endelig har jeg frest ferdig not og fjær, så i morgen skal jeg nok spikre opp den. Det jeg lurer på er avstandsringer til stikkontaktene, må jeg koble ut el-kablene for å få på plass ringen? For slik det ser ut kan jeg ikke tre ringen over koblingsboksen som er firkantet, og da må jo kablene ut...
Slik ser det ut akkurat nå:
Jeg brukte ikke distanseringen, men tok bare lengre skruer inn i gamle boksen.
Kanskje ikke er riktig, men jeg ville ikke skru løs kablene for å få på ringen. Men kanskje må jeg gjøre det likevel. Hva tror dere som kan mer om strøm?
På disse om jeg ser riktig på bildene så trenger du ikke skru ut kablene. De sitter klemt. Jeg ville satt på ringen. Tar vel ikke mer enn 5 min maks. Bryt strømmen bare.
Stemmer nok at de er klemt fast for det finnes ingen skruer å løsne dem. Dog vet jeg ikke hvordan man gjør det og helst vil jeg ikke røre alt hva el heter
Sitter dog beinhardt fast i veggen likevel, men men.
Bikk ned den røde ploppen, for da kan du så ta en meisel og trykke ned en fjærbelastet plupp bak denne. Trykk ned og trekk ut kabelen. Bryt strømmen først bare!😃