Jeg tenkte å sette opp litt jukse-stein på soverommet. De jeg har bestemt meg for er en steinimitasjon av gips, Klimex Limburg.

Ifølge anvisningene skal disse settes med flislim, akkurat som en ekte flis. Men siden jeg skal sette dem på soverommet vil jeg slippe å holde på å blande lim og søle. Finnes det ikke ferdigblandet lim eller lim som er for fliser? Hva kan dere anbefale da?

huggan skrev:
Dette funker fint. Men finnes mange lim fra forskjellige produsenter.

[lenke]
Det ville jo vært utrolig praktisk om man kunne bruke et slikt lim i stedet for å holde på med fix. Spørsmålet er hvor mange patroner som ville gå med. Kanskje blir det dyrt? Skal flislegge 14 kvm.

C
Føles som å røre sammen litt fix er den enkle biten. Underlaget skal jo forberedes og flisene kappes til og pusses.

cpalm skrev:
Føles som å røre sammen litt fix er den enkle biten. Underlaget skal jo forberedes og flisene kappes til og pusses.
Underlaget er gips som bare trenger å primes. Flisene er som sagt gips. De trenger ikke pusses og man kapper dem med en kapp/gjærsag. Så den biten er ganske smidig.

Finnes masse forskjellige lim. Ligger vel rundt 50,- for enkelte typer.

C
Anna1984 skrev:
Underlaget er gips som bare trenger å primes. Platene er som sagt gips. De trenger ikke pusses og man kutter dem med en kapp/gjærsag. Så den biten er ganske smidig.
OK, veggen er ikke malt/tapetsert nå? Jeg sjekket ut denne videoen der de beskriver hvordan baksiden av platene skal børstes med stålbørste og hvordan kantene skal pusses rene fra støpeskjegg med f.eks. vinkelsliper. I videoen nevner de også sitt "eget" lim, som jeg i og for antar ikke skiller seg i håndtering fra vanlig fix.

cpalm skrev:
OK, veggen er ikke malt/tapetsert nå? Jeg sjekket ut denne videoen hvor de beskriver hvordan baksiden av platene skal børstes med stålbørste og hvordan kantene skal pusses rene for støpeskjegg med f.eks. vinkelsliper. I videoen nevner de også sitt "eget" lim, som jeg i og for antar ikke skiller seg i håndtering fra vanlig fix.
Nei nå er det bare gips på veggen.
Av videoen å dømme ser det ut til å være litt jobb med puss på baksiden av hver stein (gips). Spørsmålet er om det virkelig er nødvendig. Håper ikke.

Var inne på Bauhaus forrige uke og handlet fuskgipset. Da frarådet de å bruke ferdigblandet flislim. De sa at "vanlig" fix var bedre til dette.
Er det virkelig så? Trodde ikke at det var forskjell på kvaliteten på dem bare fordi flislimet var ferdigblandet.

Ingen som vet om det ikke funker like bra med flislim eller annen ferdigblandet fix?
Vil ugjerne stole på noe som noen fra Bauhaus har sagt.

Sist redigert:
Anna1984 skrev:
Men eftersom jeg skal sette dem i soverommet vil jeg slippe å holde på og blande fix og slabbe.
Du kan vel "slabbe" utenfor soverommet, utendørs f.eks. Så bare bære inn bøtta, det er vel knapt noen forskjell på en ferdigkjøpt bøtte eller en blandet bøtte når den først er i rommet. :) :)

( om jeg ikke husker feil kjøpte du jo en blander på Jula så tingene har du jo :) )

Sist redigert:
  • Liker
el_richard
  • Laddar…
oceanis skrev:
Du kan vel "slabbe" utenfor soverommet, utendørs for eksempel. Så bare bære inn bøtta, det er vel knapt noen forskjell på en ferdigkjøpt bøtte eller en blandet bøtte når den først er i rommet. :) :)

(om jeg ikke husker feil kjøpte du jo en blandemaskin på Jula så tingene har du jo :) )
Selvfølgelig er det det. Men jævlig mye mer behagelig å bare åpne lokket på en boks og begynne, i stedet for å løpe ut og blande hele tiden.

Ingen som kan komme med et forslag på ferdigblandet hvit fix som passer for dette formålet?

Anna1984 Anna1984 skrev:
Ingen som kan komme med noe forslag på ferdigblandet hvit fix som passer for dette formålet?
Hva ble det til slutt?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.