Da skal jeg til å overbevise partneren om at jeg faktisk er (eller i det minste kan bli) litt handy og at vi ikke trenger å hyre håndverkere i tide og utide. Jeg skal sette opp to innervegger for å dele av et tidligere spiseområde til et barnerom. Det gjelder en leilighet der gulv, tak og yttervegger er i betong, og der den tilstøtende innerveggen er i gips.
Tre spørsmål har jeg kommet over så langt. Forumet vet jeg besøkes av en enorm mengde erfaring, så jeg mistenker mange anser dette for å være enkle spørsmål.
1. Den gamle veggen, som den nye skal tilslutte til, er 100mm bred. Jeg hadde tenkt å bygge med
- Regel 46mm (0,46mm platetykkelse)
- Gipsplate 12,5mm x2
- OSB-plate 11mm x1 (TV henger bare på den ene siden av veggen)
= 82mm.
Hvordan bør jeg best få til samme tykkelse? Det skal være en dørkarm der den nye og gamle veggen tilslutter, så kanskje det går å få pent til tross for 1mm diff på hver side, eller blir det å kjøre doble OSB-plater?
2. Gulvregelen vil jeg helst feste i betonggulvet. To forskjellige parkettgulv møtes i skjøten der jeg skal sette opp veggen. Finnes det noen idé om hvilket verktøy og måte jeg bør bruke for å fjerne parkettgulv så jeg får ned 45 mm regel mot betongen? Stemmejern (fliser det ikke da)?
3. Jeg så et sted nevnt om skjøteremser mellom gipsplater, men har ikke sett det brukt i noen av instruksjonsvideoene jeg så. Er det hensiktsmessig å bruke det?
Se bilder for klarhet ang spørsmål 1 & 2. Setter pris på eventuelle kloke svar!
Tre spørsmål har jeg kommet over så langt. Forumet vet jeg besøkes av en enorm mengde erfaring, så jeg mistenker mange anser dette for å være enkle spørsmål.
1. Den gamle veggen, som den nye skal tilslutte til, er 100mm bred. Jeg hadde tenkt å bygge med
- Regel 46mm (0,46mm platetykkelse)
- Gipsplate 12,5mm x2
- OSB-plate 11mm x1 (TV henger bare på den ene siden av veggen)
= 82mm.
Hvordan bør jeg best få til samme tykkelse? Det skal være en dørkarm der den nye og gamle veggen tilslutter, så kanskje det går å få pent til tross for 1mm diff på hver side, eller blir det å kjøre doble OSB-plater?
2. Gulvregelen vil jeg helst feste i betonggulvet. To forskjellige parkettgulv møtes i skjøten der jeg skal sette opp veggen. Finnes det noen idé om hvilket verktøy og måte jeg bør bruke for å fjerne parkettgulv så jeg får ned 45 mm regel mot betongen? Stemmejern (fliser det ikke da)?
3. Jeg så et sted nevnt om skjøteremser mellom gipsplater, men har ikke sett det brukt i noen av instruksjonsvideoene jeg så. Er det hensiktsmessig å bruke det?
Se bilder for klarhet ang spørsmål 1 & 2. Setter pris på eventuelle kloke svar!
1. Veggen er 100mm bred i enden for der sitter sparkelhjørner. Trolig er veggen bygget med 70mm regel + ett lag gips per side =70+12,5+12,5=95mm. Vil du få det virkelig bra ville jeg fjernet disse sparkelhjørnene og gått ut fra at du vil ha 95mm vegg når du er ferdig. 45-regel, 2 lag OSB samt 2 lag gips =45+2x11+2x12,5=92mm. Det er 1,5 mm diff per side, det må du nok leve med, alternativt bruke en annen dimensjon av plywood på ene siden om du vil jobbe deg, men du klarer å sparkle ut 1,5mm så det vil ikke synes. Setter du en dørkarm rett mot spiller det definitivt ingen rolle. Større skader etter at du har fjernet sparkelhjørn reparerer du med gipsbruk.
2. Det beste er å legge ut skinnen og tegne streker typ 6mm fra skinnen (bevegelsesfuge for parketten) deretter bruker du gulvskinnen som rismal og linjer mellom strekene. Så sager du etter linjene med sirkelsag. Du kommer ikke til med sirkelsagen mot eksisterende vegger, der må du bruke en "Multimaster" typ FEIN.
3. Er det for sparklingen du tenker på så ja, det skal du bruke. OSB-platene skjøtes ellers med fordel på reglene og så fester du gipsen i OSB-platene. Disse behøver altså ikke å skjøtes på reglene da OSB-platene sitter i reglene.
2. Det beste er å legge ut skinnen og tegne streker typ 6mm fra skinnen (bevegelsesfuge for parketten) deretter bruker du gulvskinnen som rismal og linjer mellom strekene. Så sager du etter linjene med sirkelsag. Du kommer ikke til med sirkelsagen mot eksisterende vegger, der må du bruke en "Multimaster" typ FEIN.
3. Er det for sparklingen du tenker på så ja, det skal du bruke. OSB-platene skjøtes ellers med fordel på reglene og så fester du gipsen i OSB-platene. Disse behøver altså ikke å skjøtes på reglene da OSB-platene sitter i reglene.
Klikk her for å svare