Skal sette opp nedenstående chinsstativ i eksisterende gipskledd yttervegg. Da jeg mistenker at jeg ikke treffer stenderne, vil jeg ha en sterk forankring i veggen.

sPQob7h
De rødmerkede feltene på bildet er skruehull i stativet.

Min tanke er å i kanskje 4-5 stendere skru fast 3 horisontale planker og deretter feste stativet på denne.

Spørsmålet er da -

1. Hvilken type dimensjon på tre bør jeg bruke? Jeg mistenker at det er en sammenheng mellom avstand fra veggen og tykkelse på planken som jeg bør vurdere?
2. Hvilken type skrue bør brukes for innfesting i vegg og chinsstativ til planker?

Eller tenker jeg feil? Finnes det en bedre måte? Var inne på kryssfiner først, men dette må jo være sterkere? Vil ikke ha noe "slakk" i stativet, men vil ha det så stumt mot veggen som mulig.

• Svart chinsställning för väggmontering med åtte skruvhål markert i rødt på hver side.
Ingen som har hengt opp tunge ting man skal henge i på gipsvegger? :)

Ser også på muligheten for å sette en 18mm tykk OSB-plate som base for å feste stangen i. Et annet alternativ er å lime 2 stk 15mm kryssfiner, noe som burde gjøre jobben. Hva tror dere? Hvilket alternativ er best?

Glem OSB.
Idéen med planker er bra, finner du planker som er 28 mm tykke eller 34 så er det bra.
Er man byks så setter man 45x95 lekter.

Plywood er bl.a. men det holder med et lag men da må skruene til chinsen gå gjennom plywooden og "lage hull" i gipsen.

Protte

• Liker
Zidane
  • Laddar…
Hmm ser nå at Plywood 21 mm finnes på Bauhaus. En seksjon på 120x200 cm festet i 4 lekter med tett mellom skruene må vel være idiotsikkert - spørsmålet er bare innfestingen av chinsstangen i plywood?

6 skruer er det jeg har å spille med?

prototypen prototypen skrev:
Glem OSB.
Ideen med planker er bra, hvis du finner planker som er 28 mm tykke eller 34 så er det bra.
Hvis man er bekymret, setter man 45x95 reglar

Plywood er bl.a. men det holder med et lag, men da må skruene til chinsene gå gjennom plywooden og "lage hull" i gipsen.

Protte
Takk for svar - det eneste jeg er litt bekymret for er at rammen da vil komme hele 45mm ut fra veggen og da bli enda mer følsom for "svingning" - men du tror altså at dette er bedre enn for eksempel 21mm plyfa?

Har du råd med en helskive 21mm plywood så visst blir det stødig. 3 stk 45 x 95 er nok mye billigere og enklere å bære inn.

Plywood kan være bulkete og ikke ville ligge plant mot veggen men regler kan ha vridd seg.

Chinstillverker hva sier den om innfesting?

Protte

• Liker
Zidane
  • Laddar…
Har du råd med en helskiva 21mm plywood så visst blir det stødig.
3 stk 45 x 95 er nok mye billigere og enklere å bære inn.

Plywood kan være bølgete og ikke ville ligge plant mot veggen men regler kan ha vridd seg.

Chinstillverkare hva sier den om innfesting?

Protte
Mistenker at produsenten ikke anbefaler oppheng i gipsvegg :)

Prisen er helt likegyldig her, legger gjerne 1000:- pluss for en stødig montert stilling, så en plyfa-plate for 450 spenn har jeg råd til. Takk for svar!

Jeg hadde nok kjørt på plywood, får du da en hel plate bak så er det da et beskyttelse merker i veggen

• Liker
Zidane
  • Laddar…
Sett platen så høyt det går, chinnsene skal ikke sitte i overkant på platen. Viktigere å skru platen øverst, nederst holder det med en skrue per regel.

Protte

• Liker
Zidane
  • Laddar…
Sett platen så høyt det går, chinsene skal ikke sitte i overkant på platen.
Viktigere å skru platen øverst, nederst holder det med en skrue per regel.

Protte
Takk for tips. Om jeg har flaks og det ikke ser altfor rart ut i forhold til rommet kan jeg jo prøve å treffe regel med en side av chinsstativet også.

Så avhenger det litt av hva slags stendere som er i gipsveggen, 4,5mm stålstender vegg er ikke direkte å foretrekke.

T Polos skrev:
Sen beror det litt på hva slags stendere det er i gipsveggen, 4,5mm stålstendervegg er ikke direkte å foretrekke.
Det er yttervegg, så jeg tar for gitt at det er tre. Men takk for heads up.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.