Skal sette opp nedenstående chinsstativ i eksisterende gipskledd yttervegg. Da jeg mistenker at jeg ikke treffer stenderne, vil jeg ha en sterk forankring i veggen.

De rødmerkede feltene på bildet er skruehull i stativet.
Min tanke er å i kanskje 4-5 stendere skru fast 3 horisontale planker og deretter feste stativet på denne.
Spørsmålet er da -
1. Hvilken type dimensjon på tre bør jeg bruke? Jeg mistenker at det er en sammenheng mellom avstand fra veggen og tykkelse på planken som jeg bør vurdere?
2. Hvilken type skrue bør brukes for innfesting i vegg og chinsstativ til planker?
Eller tenker jeg feil? Finnes det en bedre måte? Var inne på kryssfiner først, men dette må jo være sterkere? Vil ikke ha noe "slakk" i stativet, men vil ha det så stumt mot veggen som mulig.
De rødmerkede feltene på bildet er skruehull i stativet.
Min tanke er å i kanskje 4-5 stendere skru fast 3 horisontale planker og deretter feste stativet på denne.
Spørsmålet er da -
1. Hvilken type dimensjon på tre bør jeg bruke? Jeg mistenker at det er en sammenheng mellom avstand fra veggen og tykkelse på planken som jeg bør vurdere?
2. Hvilken type skrue bør brukes for innfesting i vegg og chinsstativ til planker?
Eller tenker jeg feil? Finnes det en bedre måte? Var inne på kryssfiner først, men dette må jo være sterkere? Vil ikke ha noe "slakk" i stativet, men vil ha det så stumt mot veggen som mulig.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Glem OSB.
Idéen med planker er bra, finner du planker som er 28 mm tykke eller 34 så er det bra.
Er man byks så setter man 45x95 lekter.
Plywood er bl.a. men det holder med et lag men da må skruene til chinsen gå gjennom plywooden og "lage hull" i gipsen.
Protte
Idéen med planker er bra, finner du planker som er 28 mm tykke eller 34 så er det bra.
Er man byks så setter man 45x95 lekter.
Plywood er bl.a. men det holder med et lag men da må skruene til chinsen gå gjennom plywooden og "lage hull" i gipsen.
Protte
Hmm ser nå at Plywood 21 mm finnes på Bauhaus. En seksjon på 120x200 cm festet i 4 lekter med tett mellom skruene må vel være idiotsikkert - spørsmålet er bare innfestingen av chinsstangen i plywood?
6 skruer er det jeg har å spille med?
6 skruer er det jeg har å spille med?
Takk for svar - det eneste jeg er litt bekymret for er at rammen da vil komme hele 45mm ut fra veggen og da bli enda mer følsom for "svingning" - men du tror altså at dette er bedre enn for eksempel 21mm plyfa?prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Har du råd med en helskive 21mm plywood så visst blir det stødig. 3 stk 45 x 95 er nok mye billigere og enklere å bære inn.
Plywood kan være bulkete og ikke ville ligge plant mot veggen men regler kan ha vridd seg.
Chinstillverker hva sier den om innfesting?
Protte
Plywood kan være bulkete og ikke ville ligge plant mot veggen men regler kan ha vridd seg.
Chinstillverker hva sier den om innfesting?
Protte
Mistenker at produsenten ikke anbefaler oppheng i gipsveggprototypen skrev:
Prisen er helt likegyldig her, legger gjerne 1000:- pluss for en stødig montert stilling, så en plyfa-plate for 450 spenn har jeg råd til. Takk for svar!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Sett platen så høyt det går, chinnsene skal ikke sitte i overkant på platen. Viktigere å skru platen øverst, nederst holder det med en skrue per regel.
Protte
Protte
Takk for tips. Om jeg har flaks og det ikke ser altfor rart ut i forhold til rommet kan jeg jo prøve å treffe regel med en side av chinsstativet også.prototypen skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Sette opp panelskive med dykkert?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hur sätta upp takdosa till dcl-uttag
El -
Sopkärl och uppfart, måste jag sätta plattor?
Grund & Markarbeten -
Reparere hull slik at man kan sette opp nye fester.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Fylla igen gamla borrhål så att man kan sätta upp nya väggfästen.
Fyllnadsmassor