Hei!

Nå begynner man endelig å bli ferdig med sitt prosjekt her hjemme... har lister, fôr og smyge igjen... Nå er det store spørsmålet!

Skal man sette ubehandlede lister og fôr overalt først for deretter å male dem på plass... eller er det enklere å først grunne, male og så spikre dem opp? Eller vrir de seg ikke ekstra mye da og blir vanskelige å jobbe med?
 
Halloj..
Jeg grunner og maler én gang. Så montering og eventuelle sprekker skjules med latex. Så er det bare å finstryke siste gangen..
Lykke til!
 
Ikke glem å kvistlakke først av alt.

Akkurat som Coffson foretrekker jeg å bare gjøre siste strøk etter montering. Det går så mye raskere å male noen løse listelengder enn å gjøre det på plass. At de risikerer å rekke å vri eller bøye seg opplever jeg ikke som noe problem, lister er så pass spinkelt virke at man lett tvinger dem på plass uansett.
 
Jeg har satt ferdigmalte i alle rommene vi har renovert bortsett fra ett, og det ble best.

Det er veldig smidig å sette ferdigmalt og så bare ta en liten klatt lateks over spikerhodene eller i hjørnene når det er klart, men lateksen blir misfarget etter noen år.

Neste gang går jeg for varianten umalte lister som males et par ganger før montering, montering, lateks, finishmaling.
 
Jeg har også gjort begge variantene i mitt hus. Det beste resultatet får man som andre sier helt klart av å male på plass. Men er tiden viktig så kommer man jo ikke unna at det går mye raskere med ferdigmalt. Fremfor alt lister rundt dører, f.eks. blir jo penest å male på plass, gjerne sammen med dørkarmen. Men taklister ser man jo ikke på så nært hold + at det er for jævlig kjedelig å stå og male så der har jeg kjørt ferdigmalt.
 
AXS
flymax skrev:
Hei..
Jeg grunner og maler en gang. Så montering og ev. springer skjuler man med latex. Så er det bare å finstrykke siste gangen..
Lykke til!
Tror jeg blir best!

Ferdig malt blir så kjedelig.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.