Hei,
Fant denne siden i dag ;D PERFEKT!
Har et trehus fra 1911. Skal rive to vegger i første etasje for å lage storkjøkken.
Må installere en HEA 140 stålbjelke for å forsikre meg om at ikke taket faller ned (sjekket med en bygningsingeniør).
Spørsmål:
Hvordan fester jeg opp bjelken?
Det finnes en steinvegg i kjelleren en etasje ned rett under der bjelken skal sitte.
Må jeg ta meg gjennom gulvet og bygge opp noe som bjelken hviler på?
Den ene enden av bjelken slutter ved en yttervegg, kan jeg feste en bjelkesko i ytterveggen og la bjelken hvile i den?
Takknemlig for tips,
KK
Fant denne siden i dag ;D PERFEKT!
Har et trehus fra 1911. Skal rive to vegger i første etasje for å lage storkjøkken.
Må installere en HEA 140 stålbjelke for å forsikre meg om at ikke taket faller ned (sjekket med en bygningsingeniør).
Spørsmål:
Hvordan fester jeg opp bjelken?
Det finnes en steinvegg i kjelleren en etasje ned rett under der bjelken skal sitte.
Må jeg ta meg gjennom gulvet og bygge opp noe som bjelken hviler på?
Den ene enden av bjelken slutter ved en yttervegg, kan jeg feste en bjelkesko i ytterveggen og la bjelken hvile i den?
Takknemlig for tips,
KK
Balkskoalternativet tror jeg ikke jeg ville turt å forsøke meg på. Et alternativ kan være å bryte opp ytterveggen og deretter felle inn en dobbelt eller trippelregel (jeg har selv en trippelregel som bærer den ene enden av mønebjelken i huset). Det er billigere enn limtre selv om det ikke er snakk om så store penger for en limtresøyle (kanskje 115x115 mm?) heller. Ellers kan du jo legge søylen utenfor veggen også. Da er det limtre som gjelder om du ikke vil kle inn den. Uansett hvordan du gjør det, tror jeg at lasten må føres ned gjennom gulvet til den underliggende bæreveggen i kjelleren.
Takk for svaret.
Limtre kontra stålbjelke?
Er det noen fordeler med de ulike materialene.
Jeg vil jo skjule det hele så mye som mulig, bygge inn eller alternativt felle inn i veggen?
En stålbjelke burde rimeligvis ta mindre plass, ikke sant?
Er det like bra?
Hva med alternativet å mure opp med leca eller tegl langs murstocken for å bære den ene enden? Bra eller dårlig?
Mvh
KK
Limtre kontra stålbjelke?
Er det noen fordeler med de ulike materialene.
Jeg vil jo skjule det hele så mye som mulig, bygge inn eller alternativt felle inn i veggen?
En stålbjelke burde rimeligvis ta mindre plass, ikke sant?
Er det like bra?
Hva med alternativet å mure opp med leca eller tegl langs murstocken for å bære den ene enden? Bra eller dårlig?
Mvh
KK
Du kunne bruke et 4-kant stålrør som helt klart blir nettere enn limtre. Vi har noen 80x80 som bærer størstedelen av huset så det burde holde i ditt tilfelle også. Stålet koster nok litt mer enn tre, men det bør ikke bli noen store penger totalt sett.
Jeg ville ikke gått for bjelkesko. Stående søyler under med solid opplag er det eneste jeg ville stole på. Hvis det ikke er mulig å få en søyle rett under p.g.a. vindu/dør eller mangel på opplagspunkt, kan man legge en horisontal bjelke som bærer HEA som i sin tur bæres opp av to loddrette søyler/bjelkekonstruksjoner. Om det skal felles inn i veggen eller synes er jo en smakssak/plassspørsmål. Noen ganger kan en konstruksjonsløsning være litt artig å ha synlig.
Jeg ville ikke gått for bjelkesko. Stående søyler under med solid opplag er det eneste jeg ville stole på. Hvis det ikke er mulig å få en søyle rett under p.g.a. vindu/dør eller mangel på opplagspunkt, kan man legge en horisontal bjelke som bærer HEA som i sin tur bæres opp av to loddrette søyler/bjelkekonstruksjoner. Om det skal felles inn i veggen eller synes er jo en smakssak/plassspørsmål. Noen ganger kan en konstruksjonsløsning være litt artig å ha synlig.
Kalle_Kofot skrev:Hei,
Fant denne siden i dag ;D PERFEKT!
Har et trehus fra 1911. Skal rive to vegger i første etasje for å lage storkjøkken.
Må installere en HEA 140 stålbjelke for å forsikre meg om at ikke taket faller ned (sjekket med en bygningsingeniør).
Spørsmål:
Hvordan fester jeg opp bjelken?
Det finnes en steinmur i kjelleren én etasje ned rett under der bjelken skal sitte.
Må jeg komme meg gjennom gulvet og bygge opp noe som bjelken hviler på?
Den ene enden av bjelken slutter ved en yttervegg, kan jeg feste en bjelkesko i ytterveggen og la bjelken hvile i den?
Takknemlig for tips,
KK
1) Har du byggetillatelse? Det kreves i dette tilfellet.
2) Stol ikke blindt på en bygningsingeniør. Gjør du jobben selv, er du ansvarlig for ALLE eventuelle konsekvenser av handlingene dine. Om f.eks. bjelken raser når du har solgt huset. Det ligger på ditt ansvar. Så jeg foreslår en konstruktør.
3) Kle inn bjelken i gips og varmeavvisende materiale. På grunn av den nye planløsningen og bæreevnen i bjelken, hmm stål er ikke gøy ved brann. Krever 2 lag med gips eller brannbeskyttende maling.
4) Bjelkesko? Da får du nok sørge for å forsterke veggen skikkelig.
5) Tre kontra stål.... jo, tre er bedre etter min mening. Krever riktignok større dimensjoner, men er betydelig bedre med tanke på brannsikkerhet og bærende dimensjonerende evne...
Og som siste uttalelse, 1911 sa du huset er fra. Saftig inngrep du gjør i huset, jeg opprettholder at du burde søke byggetillatelse, det er ikke gøy å tilbakeføre.
Byggesøknad om jeg vil rive vegger i mitt eget hus 
Det høres jo helt sprøtt ut.
Får man ikke gjøre som man vil hjemme?
//KK
Det høres jo helt sprøtt ut.
Får man ikke gjøre som man vil hjemme?
//KK
Man kan jo bli anarkist for mindre. Da tror jeg ikke at veggen er såååå bærende... Men setter inn en HEA for det er fint. Kjempestilig...
KK
KK
Klikk her for å svare