Trenger tips!
Jeg bor i et hus med kjeller. Kjelleren består av murvegger for det meste, både mot yttervegg og mellomvegger. Gulvet er betongplate mot mark.
I vaskerommet vurderer jeg å sette fliser på veggene og eventuelt fliser på gulvet. Kan man sette fliser direkte på veggen, uavhengig av om det er mot yttervegg eller en mellomvegg, eller skal noen andre tiltak gjøres først?
Likeså hva gjelder for fliser på gulvet? Kan man legge dem direkte på betonggulvet?
Takknemlig for råd og tips fra dere som har erfaringer fra området.
Takk på forhånd!

Jeg la fliser og klinker direkte på vegger og gulv i vaskerommet mitt i kjelleren. Ingen form for tetningssjikt.
Vet ikke hva reglene sier nå for tiden, men for tett i en kjeller er jo ikke bra.

Feilen jeg gjorde var å ikke pusse og rette opp veggene. Det var et helvete å flislegge på så ujevne vegger. Det tok for lang tid og ble ikke helt bra.

• Liker
Morgano
  • Laddar…
Det går bra å legge fliser rett på vegg og gulv, men husk at hvis du har noe fuktgjennomslipp (plate på mark og uisolert yttervegg) bør du helst bruke litt mindre format fliser/klinker slik at fugene kan slippe gjennom eventuell fukt.

• Liker
Morgano
  • Laddar…
Takk anders07 och Joh_81

Jeg løfter tråden da jeg har et lignende spørsmål. Har like forutsetninger; hus fra 20-tallet med 2,5-plans villa med kjeller bestående av betongplate mot bakken med vegger i betong, kvaderhugget granitt utvendig. Alt sammen uisolert men godt dimensjonert. Skal bruke kjelleren som garasje og badstue/dusj/relax samt hobbyrom. Dvs. ikke innredet kjeller og bare uorganiske materialer.

Tenkte å legge fliser direkte på betongen og male både ytter- og innervegger med en bra silikatmaling etter å ha fjernet all gammel plastmaling. Men når det kommer til badstue og relax; Kan man bruke granittkeramikk på veggene som er mot yttervegg? Eller bør man helst bare ha silikatmaling? Spørsmålet er rett og slett om granittkeramikken slipper igjennom tilstrekkelig med fukt? Hvilken størrelse på platene skal man bruke? Antar at for store plater blir problematisk da det vel mest er i fugene at fukten kan vandre fritt? Alternativt kan man bruke granittkeramikk bare på gulvet og innvendige vegger. Tettesjikt bare i dusjen og i resten av kjelleren får fukten vandre fritt er tanken.

Antar at taket ikke er like viktig at det er diffusjonsåpent da det ikke utsettes for fukt på samme måte. Det er delvis betongdekke (i badstue/relax) og resten er trebjelkelag hvor taket er kalkpuss (revert) som dessverre er overmalt med plastmaling. I den delen som er betongtak så fjerner jeg all gammel maling og maler med silikatmaling. Men i den delen med kalkpuss på matte som er overmalt er jeg redd for at pussen begynner å slippe hvis jeg går for hardt til verks for å fjerne plastmalingen, og jeg vil nødig rive ned hele innertaket. Tar gjerne imot tips til hvordan jeg kan få bort den gamle malingen eller om jeg bare skal male over den da taket ikke er like fuktutsatt.

Til slutt lurer jeg på hvilke materialer som slipper igjennom fukt? Vil jo ikke risikere å sperre inne fukt i gulv og vegg. Jeg tenker for eksempel på primer, flytsparkel, flislim, fugemasse osv.

Ble mange spørsmål dette. All innspill mottas takknemlig.

God påske!

BirgitS
Capablanca Capablanca skrev:
Jeg løfter tråden da jeg har et lignende spørsmål. Har liknende forutsetninger; hus fra 20-tallet med 2,5-plansvilla med kjeller bestående av betongplate mot grunn med vegger i betong, kvadrathugget granitt utvendig. Alt sammen uisolert, men godt dimensjonert. Skal bruke kjelleren som garasje og badstue/dusj/relax samt hobbyrom. Altså ikke innredet kjeller og kun uorganiske materialer.

Tenkte å legge klinker direkte på betongen og male både ytter- og innervegger med en god silikatmaling etter å ha fjernet all gammel plastmaling. Men når det kommer til badstue og relax; Kan man legge granittkeramikk på veggene som er mot yttervegg? Eller bør man helst kun ha silikatmaling? Spørsmålet er rett og slett om granittkeramikken slipper igjennom tilstrekkelig med fukt? Hvilken størrelse på platene skal man bruke? Antar at for store plater blir problematisk da det vel mest er i fugene at fukten kan vandre fritt? Alternativt kan man legge granittkeramikk kun på gulvet og innerveggene. Tettesjikt bare i dusjen og i resten av kjelleren får fukten vandre fritt er tanken.

Antar at taket ikke er like viktig at det er diffusjonsåpent da det ikke utsettes for fukt på samme måte. Det er delvis betongdekke (i badstue/relax) og resten er trebjelkelag der taket er kalkpuss (puss på rør) som dessverre er overmalt med plastmaling. I den delen som er betongtak så fjerner jeg all gammel maling og maler med silikatmaling. Men i den delen med kalkpuss på matte som er overmalt er jeg redd for at pussen begynner å slippe hvis jeg går for hardt på for å fjerne plastmalingen og jeg vil helst ikke rive ned hele innertaket. Tar gjerne imot tips på hvordan jeg kan få bort den gamle malingen eller om jeg bare skal male over den da taket ikke er like fuktutsatt.

Til slutt lurer jeg på hvilke materialer som slipper igjennom fukt? Vil jo ikke risikere å sperre inne fukt i gulv og vegg. Jeg tenker for eksempel på primer, avrettingsmasse, fliselim, fugemasse etc.

Ble mange spørsmål dette. All innspill mottas med takk.

God påske!
Det pleier å anbefales små klinker- og fliser og brede fuger, med det mener man vel fliser i størrelser som 15x15 og 20x20 hhv. minst 3 mm brede fuger.

Granittkeramikk slipper knapt igjennom fukt og det er derfor den kan brukes på steder der det er fuktig og minusgrader.

Tettesjikt kun på overflater der det ofte blir vått.

Det finnes spesielle primer, avrettingsmasse etc. for fuktige miljøer, de er da f.eks. diffusjonsåpne.

Fugemasse ligner betong og slipper igjennom fukt.

Takk det samme!

• Liker
Aj12
  • Laddar…
Takk.

Kan tilføyes at vi ikke har noen fuktproblemer i kjelleren slik det er nå. Så tenkte å avvente drenering og i stedet "gjøre riktig" i kjelleren, dvs fjerne all gammel maling på ytterveggene og male med riktig silikatmaling.

- Hvis vi ikke har noen fuktproblemer i dag, går det bra med granittkeramikk på gulvet, direkte på betongen? Hvis ja, hvilket format? Fungerer store fliser eller må man gå ned til 30x30?
- Antar at betonggulvet først må slipes for å fjerne all gammel maling?
- Skal man unngå å sette fliser på betong mot yttervegg?
- Må man også skrape bort all gammel maling på innerveggene?
- Hvordan er det med taket? Er det også viktig å fjerne all gammel maling derfra, eller spiller det mindre rolle?

/C/

BirgitS
Capablanca Capablanca skrev:
-Om vi ikke har noen fuktproblemer i dag, går det bra med granittkeramikk på gulvet, direkte på betongen? Om ja, hvilket format? Fungerer store fliser eller må man gå ned til 30x30?
Om jeg forstår det riktig så er det i dag en betongplate som fuktigheten kan fordampe fra og i så fall er det jo vanskelig å vite om det blir noen fuktproblemer med store fliser med smal fug.

• Liker
Capablanca
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.