Jeg skal totalrenovere et gammelt tømmerhus som skal ha stående panel og tilleggsisolering på gavlene (kun for å få riktig nivå i forhold til grunn og tak ifølge tidligere). Jeg har bestilt vinduer (tanums vinduer i tre) som kommer først om 5 uker. Jeg kommer ikke til å ha noe blikk, men gjøre alt rundt vinduene i tre.
Vindushullene vil trenge å justeres litt her og der, dels på grunn av ulike størrelser, men også på grunn av litt råteskader.
Jeg tenker å gjøre så mye som mulig før vinduene kommer... Jeg har byttet fasade og vinduer tidligere, men har aldri blitt helt fornøyd med detaljene rundt vinduet, villet å måtte gjøre om osv. og vil ikke stå der om 5 uker og måtte rive ned bord som er feiltenkte... Hater når karmen skruen bommer alt som går an å skru i f.eks... det har skjedd før og fører til masse merarbeid...
Jeg har tenkt å sette vinduene i linje med fasaden, altså ingen "innsunkne" vinduer.
Min tanke er som følger der jeg har noen spørsmål etter hvert... (jeg har googlet og sjekket træguiden.se...):
1. Alle vindushull som ikke stemmer setter jeg en regelramme. Ytterkanten på regelrammen linjerer jeg med hva??? samme nivå som ferdig fasade eller i linje med lektene eller i linje med ytterveggen????. Stemmer hullbildet i veggen, legger jeg eventuelt til på tømmeret avhengig av hva dere sier om forrige spørsmål.
2. Setter vindsperre over hele veggen, rett over vindushullene som jeg skjærer opp senere. For at det skal funke bør jo regelrammen til vinduene være i nivå med veggen... altså før lektene... dette risikerer å få karmen skruen farlig nær kanten eller rent av i "luften..." eller i en skjøt...
3. Setter panel hvor den siste bordet mot vinduet stopper x antall cm fra vindushullet, men nær nok til at en 12.5cm staff kan overlappe vinduet og panelbordet.
4. Nå til en nøtt... Vindusbrettet over vinduet: Jeg skrår dette slik at det får riktig skråning som trykkes mot en spikregel, Jeg skjærer inn i siste kledningsbord 1cm slik at vindusbrettet møter panelbordet under lektene, og at vindusbrettet deretter stikker ut noen cm forbi lektene, se figur. Er dette en fuktsikker løsning?
4. Ja det er en ok løsning så lenge som vinduskarmen går utenfor vinduslistene. Edit: Ikke glem å gjøre innfestingen av den overliggende vannbordet/offerbordet/vinduskarmen slik at den er lett utskiftbar uten demontering av lister, karmer og fasadebord ellers.
Vinduer i flukt med fasaden betyr at vinduslistene sitter oppå vinduskarmen og de underliggende panelbordene, altså på samme nivå som dekklekten. Altså skal vinduet (vinduskarmen) flukte med det nedre fasadebordets ytterkant. Så har du bare opplysning på hvilken avstand karmhullene sitter fra ytterkanten på vinduet så vet du hvor du skal ha massivt trevirke.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.