K
I mitt lettbetonghus fra 1955 finnes det et par eldre setningsskader som ikke har beveget seg i løpet av mine 4½ år i huset.

I dag begynte jeg å banke ned gammel puss rundt garasjeporten før jeg skal pusse opp den veggen.
Da konstaterte jeg at husets ytterhjørne som er murt i forband nå må anses som en generalskjøt.

Over garasjeporten er det en plasstøpt betongbjelke, det jeg kan se er at man kun har lagt opp bjelken på den korte veggsnutten, ikke hele veien over til motsatt vegg. Derimot går den hele veien opp til etasjeskilleren uten sprekk i takvinkelen, så jeg mistenker at den kan være støpt sammen med etasjeskilleren som også er betong, da er kanskje ikke oppleggsløsningen noe å bekymre seg for?

Den lille veggsnutten høres ganske hul ut når man banker på den fra begge sider. Blokkene er cirka 250mm tykke.

Spørsmålet blir jo, kan/bør/skal man utbedre dette? Jeg tenker at selv om man støtter opp bjelken og murer om, så blir det en generalskjøt, litt vanskelig å mure om i forband i hjørnet?

Tanken er at det skal monteres en takskjutsport i garasjen og slagporten vil ryke, takskjutsporten burde vel gi noe mindre belastning på veggen enn slagporten (når den står oppstilt og vinden tar tak i den osv.).

• Slitt lettbetongvegg i et hus fra 1955 med synlig skade og ujevn murarbeid.
  • Garage med åpen dør, viser slitt betongvegg og verktøy. Utsikt mot hage med plen og busker utenfor. Luftevifte montert på veggen.
  • Sprukket fasade på et lettbetonghus fra 1955, viser en vertikal sprekk langs kanten av veggen ved siden av en nedløpsrør og trestruktur.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.