Jeg er spekulant på en andelsleilighet på fjellet. Jeg besøkte stedet hvor huset nettopp er under oppføring i går, i lett duskregn. Grunnplaten var støpt og en ramme av planker festet som stamme for ytterveggene. Under plankene var det en slags tjærepapp.

Det regnet som sagt i går og på betongplaten var det vann, ganske mange millimeter høyt. Det gikk et godt stykke opp på plankene og de hadde sugd til seg en hel del.

Det var fem grader varmt i går og det blir neppe spesielt mye varmere fremover.

Innflytting i huset skal være til jul, noe som innebærer en forholdsvis rask byggetakt.

Hvordan skal man rekke å tørke opp plankene? Det er vel stor risiko for at skadelig fukt bygges inn i ytterveggene? Eller er jeg unødvendig bekymret? Se bilder.

a.jpg

c.jpg

At det er surt nå er ingen fare, om man sørger for at fukten tørker ut før man slår igjen veggen.
Skal det være innflytting til jul må det til varme og evt avfukter før veggene isoleres.

Det så slik ut for oss også. Fuktigheten forsvant med hjelp av blant annet byggvifte. Problemet var bare at den måtte gå veldig mye siden det hadde vært så vått, så kostnaden for byggstrømmen ble virkelig høy. Hadde det vært tørt hadde man nok spart en hel del penger.

Ingen fare. Finnes ikke mange hus som er bygget uten at virket har blitt vått, platen er det jo mye fukt i fra tidligere. Det er som tidligere skriver at man må avfukte før veggene plastes.

Plaster man virkelig hytter/andelshytter på fjellet? Ved risiko for uoppvarmethet pleier det ikke å anbefales plast.

Hvilken type syllisolasjon man har montert kan være helt avgjørende om den suger til seg og holder på fuktigheten.
Av bildet å dømme ser det ut som gummimembran og da er risikoen klart mindre for at du skal få problemer.
Bare pass på at man tørker syllen ordentlig før man monterer plasten. (Jo, det skal være plast i veggen da ingen fjellhytter står uoppvarmede i dag,)

Hvorfor er det så nøye at man dekker til trevirket på byggeplasser dersom det uansett er greit at det blir vått mens man bygger?
Dette er ingen skepsis mot de som sier at det er greit at det blir vått. Jeg lurer bare siden jeg holder på å bygge ut selv og bekymrer meg en del over vann på både trevirket og byggverket (selv om jeg vet at bygget vil få tørke minst over vinteren før det er aktuelt å plastikken).

Når virket "ligger" ned i bunt får det ikke bli vått siden det vrir seg, er det skrudd fast/spikret kan det ikke bevege seg på samme måte... :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.