Nåværende takhøyde er ca 2500 mm. Planlegger å senke det for å felle inn LED-downlights. Senkningen bør bli maks 100 mm. Altså ferdig takhøyde ca 2400 mm.
Arealet som skal senkes er vel rundet til omtrent 50 kvm. Blir en enhetlig senkning i bad, gang, kjøkken, stue. De to soverommene har jeg ikke tenkt å senke taket i.
Nå til mine funderinger:
- regelverk, tre eller stål?
- c/c avstand, 300 eller 600?
- regel dimensjon, 45 eller 70?
- regelinfestning, tak eller vegg?
To viktige forutsetninger: Hva finnes i taket i dag? og Hva ønsker du at det senkede taket skal ha for overflatemateriale? Jeg antar at du ikke er interessert i nedhengte himlinger i modulsystem?
Vil du minimere senkningen så finnes det fine downlights som nøyer seg med en innbyggingsdybde på 28 mm, blir toppen om man stender ned med 28x70 mm glespanel. Men om det er aktuelt avhenger selvfølgelig av det Justus har spurt om.
Det finnes en lampe i taket
Spøk til side, taket er solid armert betong 200 mm. Veggene likeså.
Til overflaten tenkte jeg å bruke vanlige gipsplater så malt overflate blir glatt og fin.
Elektrikeren ønsket å se en senking på i alle fall 100 mm. Men jeg nøyer meg med den minste senkingen. Funnet downlights som krever 35 mm + 13 mm gips = 48 mm
Det holder med 28 mm spikerslag til dem. Ca 500 kr/stk inkl. mva. Der får du også plass til vanlige takbokser hvis du også ønsker vanlige uttak (anbefaler å ha begge, både for å kunne variere belysningen og for at det er bra med et koblingspunkt i taket).
Vet du hva som ligger bak ønsket om 100 mm senkning? Noen gammel rev som tenker varme halogen eller er det også annet utstyr som skal dit?
300 mm mellom spikerslagene er vanlig for å få ubetydelig nedheng med en vanlig 13 mm gips. Jeg ville satt spikerslagene med spikerplugg i taket.
Gammel rev som tenker seg halogen, så da forstår man det. Men ikke aktuelt i mitt tilfelle da jeg velger å kjøre på LED istedenfor. Ingenting bortsett fra belysningen skal inn under taket.
Blir ganske stor spennvidde om man ser på planløsningen, men det kanskje ikke spiller noen rolle i mitt tilfelle?
Du monterer glesen i taket, våger ikke si hvor tett det trengs med spikplugg men når jeg har satt gles i eksisterende tretak har jeg satt doble treskruer hver meter omtrent, kanskje litt tettere mest for at det er gøy å skru
Med kombinasjonen betongtak og gips i undertaket, synes jeg at en trekonstruksjon er ganske opplagt. Det er rikelig med festepunkter og gipsen trenger å monteres mot noe solid. For gipsen sin del holder det nok med c/c 600 mellom stenderne.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.