P
Jeg skal senke gipstaket mitt for å få plass til vp-rør og bokser. Det er ca. 20 kvm. Jeg senker det kun 2,5 cm og bruker sekundærlekter (stållekter) som jeg skrur direkte gjennom den gamle gipsen og opp i lektene. Der spottene skal sitte, bruker jeg bokser og åpner opp det gamle taket kun der jeg skal ha boksene.
Jeg skal ha et nytt helt plant gipstak.

Hvilken størrelse på gipsen bør jeg ha, jo større jeg har jo mindre blir det vel å sparkle. Men jeg vurderer 13mm 90x240, hva tror dere om det? Kan jeg bruke vanlig vegggips fra Byggmax eller har dere noen andre alternativer?

Kan man ha cc60 eller må man ha cc30?

Hvilken retning skal jeg feste platene mot lektene?

Hvordan skal jeg sparkle "glipe" for best resultat?

Om dere har andre tips om å senke tak og hva jeg bør tenke på, tar jeg gjerne imot det!!!

Takk på forhånd

Sist redigert av en moderator:
Om du skal ha 90 brede plater bør du vel ha cc45. Gips beveger seg ikke i seg selv, men stendere enten de er av metall eller tre kan bevege seg.

Hvis du bruker metallstendere, så vetekatten om det ikke ville vært mulig å gi skruene mulighet til å bevege seg i stenderen og "stivoperere" gipsen ordentlig med limte remser i skjøtene som deretter sparkles. Sparkle med en skikkelig bred sparkel så kan du nesten unngå sliping.

Bruk plater som er senkede ved kantene. Tror at det nå finnes plater med senking også ved kortendene.

Lykke til!

CC 30 skal det være i tak for at platene ikke skal bule ifølge tidligere tråder her på forumet. 240X90 er ikke noe problem ellers, jeg brukte 250X120 da jeg gjorde taket i boden. En plateheis hjelper utrolig mye, så lei en sånn :)

P
LUDDET skrev:
Om du skal ha 90 brede plater bør du vel ha cc45.
Beror det ikke på hvilken vei man skal sette dem? Om man setter dem på tvers av hva lektene går, så burde det vel gå med cc60 eller cc30 siden gipsen er 240 lang, eller er jeg helt ute og sykle :-)

Vet du hvor man kan få tak i slike gipsplater som er forsænket ved kantene?
Bor i Göteborg

mats_o
Det føles beste å ta de så store som mulig for å få det så slett som mulig, vet du om det finnes så store med forsænkede kanter?
Jeg har en stor kjøkkenøy i midten så det blir dessverre litt vanskelig med liften, men det kan gå likevel, skal sjekke litt på det. Vet du hvor det finnes å leie og hva det koster? Bor i Göteborg

Mener du at det er andre her på forumet som har gjort det med cc60 der taket har blitt bølgete?

Takk på forhånd

Min oppfatning er at man først må plassere bjelker som gir mulighet til å fikse langsidene, altså en bjelke hver 90. cm. Neste spørsmål er: Kan man ha 90 cm uten bjelker? Svaret er nei om du vil ha et jevnt tak. Det blir altså 45 cm.

Kortsidene må naturligvis festes til bjelker på hvert 240 cm avstand med en tverrbjelke mellom ytter- og midtbjelkene. Denne løsningen bør medføre færre bjelker, færre skruer og dermed færre sparkelsteder.

Det overordnede problemet er dog: Hvordan unngå at skjøtene sprekker?

cc 60 er et standardmål som passer bra med normalmålet på gipsplater 60 x 120 cm.

Plateheis er et must, det er jeg enig i.

De vanlige utleiefirmaene har lifter, cramo ramirent osv. Husker ikke hvordan det var med forsenkninger på mine på kortsidene. Kan jo være så jeg bare skar ut litt sparklet og malte

Jeg har satt gipsplater i kjøkkentaket, ca 4x6 m. Satte lekter cc40 og deretter 13mm gips 90x240 cm "på tvers" med forskjøvede skjøter (dvs. kun kortkantene hadde støtte, helt i henhold til Norgips instruksjoner). Fikk ikke tak i noen plater med forsenkede kortkanter så det fikset jeg med en plansliper. Papirrems + sparkel i skjøtene.

Har sittet i over et år nå, ingen tendenser til buer eller sprekker. Største problemet var å få skjøtene helt jevne, det er et h-e i tak med alt strykelys man får fra taklampene. Plateheis anbefales hvis det er mange plater som skal opp.

Det gjelder å få ordentlig dup i skjøtene, noe som betyr at når man drar sparkelspaden over skjøten, skal det absolutt ikke kjennes noe som stikker ut. Jeg pleier dessuten å sørge for at bladet på sparkelspaden ikke får mulighet til å i "sluttdraget" synke inn i skjøten, men jeg retter den nesten til vertikalt nivå.

P
Takk for svar!
Men jeg blir litt delt. Skal jeg montere gipsplatene langsgående (altså den lange siden av platen festes hele veien i en stender) eller tverrgående (da går kun kortsidene langs en stender)????

Fordeler og ulemper?

Se på
http://www.norgips.se/montage/innertak

Ser man i pdf-en står blant annet
"Platene monteres i 1, 2 eller flere lag. Ved gipsplater i 1 lag skal tverrmontering om mulig alltid brukes."

Som jeg har lært skal man i tak regel cc 30 (lespanel). Du setter platen i samme retning som reglene. I kortendene kan du med fordel legge en liten trekloss mellom hver regel (og bare skru fast den fra begge platene, trenger ikke festes i taket).

Fas kortendene litt med en tapetkniv slik at du får en V å sparkle i. Så er det bare å forsterke skjøtene med vev eller papirremse og sparkle. Noen setter vev i hele taket for å være sikre på at de ikke får noen sprekker...

Hvilken størrelse på gips du bruker spiller ingen rolle, men større plater gir jo mindre sparkling. Samtidig tyngre og mer slitsomt...

Jeg senket ca. 15 cm med plåtreglar, og sørget for å sette "hattprofilerna" slik at alle skjøtene havnet over en slik, på den måten ble det stabilt. Jeg satte dem altså i henhold til instruksjonene jeg fikk slik at kortsidene er skrudd i en hattprofil, mens langsidene bare er skrudd ca. hver 30. cm (hadde altså cc30 mellom hattprofilene). Det ble stabilt og bra, etter 15 måneder ser det fortsatt ut som det gjorde fra begynnelsen...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.