Jeg har begynt å rive på badet i andre etasje som vi skal totalrenovere.
Da jeg tok opp gulvet, så jeg at bjelken i bjelkelaget ikke er gjennomgående, men at det sitter en stor sementklump foran murstocken. Trolig et fundament for ovnen.
Sementklumpen støter til murstocken og en smal støttemur (bare en teglrad). Sementklumpen har ingen støtte under! Henger den fritt i luften, eller hvordan pleier en slik konstruksjon å se ut?
Vedlagt bilder av badet i andre etasje og samme hjørnet på kjøkkenet i første etasje.
Hvordan skal jeg fortsette når jeg vil sette opp bjelker, korte, legge gulvplater og avrette?
Alt 1: Beholde sementklumpen, lage utsparing i gulvplate og avrette over sementklumpen.
Alt 2: Fjerne sementklumpen. Hvordan bygger man opp mellombjelkelaget da?
Jeg ville nok ha fjernet den. Jeg hadde samme problem hjemme hos meg. Men da hadde tyngden fra "cementkakan" fått taket på underetasjen til å bule ned. Man vil jo gjerne ha gulvet helt stivt på et bad, så man ikke får sprekker og lekkasje. Blir det belegg eller fliser på badet?
Cementkaken kobles til skorsteinen og en smal støttemur (bare en teglrad). Cementkaken har ingen støtte under! Henger den fritt i luften eller hvordan pleier en slik konstruksjon å se ut?
Det pleier å gå store jern inn i skorsteinen som bærer slike avsatser.
Jeg ville nok ha fjernet den. Jeg hadde samme problem hjemme hos meg. Men da hadde vekten fra "sementkaken" fått taket i underetasjen til å bue ned. Man vil jo gjerne ha gulvet helt stivt på et bad, så man ikke får sprekker og lekkasje. Blir det vinyl eller fliser på badet?
Det virker ganske solid, og jeg ser ingen nedbøyning i underetasjen. Murstocken er ikke i den beste tilstanden, og jeg lurer på om jeg ikke gjør mer skade enn nytte når jeg pigghakker bort det.
Spørsmålet er også hvordan jeg bygger opp gulvet mot murstocken hvis jeg skulle pigghakke bort alt.
Nye gulvbjelker mot murstocken? Og hvordan fester jeg dem på best måte?
Eller lar jeg en L-formet kant stå igjen der jeg fester gulvsponet på?
Hvis jeg fjerner halvparten diagonalt så det blir en trekant igjen mellom murstock og støttemur, så burde det jo bli bedre, og den gjenværende delen øker da murstockens torsjonsstivhet.
Murstock og støttemur har nok sprekker. Finnes det en skånsom metode? Sage opp diagonalt?