Er dette en selvbærende takstol? Teknisk tegning av en huskonstruksjon med takstoler og skorstein, viser en snitt av bygningen med detaljer om takvinkel og vegghøyder. Jeg hadde tenkt å fjerne 4 meter av "hjärtväggen". Takhellingen er 23 grader og bredden på fasaden er 11 meter. Dybden er også 11 meter. Uansett skal jeg legge en limtrebjelke på loftet for å stabilisere taket. Spørsmålet er bare om jeg trenger en "grov" bjelke eller om det er nok med en "klen" bjelke avhengig av om det er en bærende vegg jeg fjerner. Hvis det er selvbærende takstoler vil jeg nok legge en "klen" bjelke på loftet om noen av takstolene skulle synke ned noen cm når veggen (støtten) forsvinner. Takk for svar!

Med en hjertevegg som står rett over en kjellervegg tror jeg nok ikke det er bra å endre for mye.

Jeg synes det ser ut som at veggen bærer ev vind og ikke taket.

Hvor har du tenkt LT-bjelken skal ligge?

Legger ved ytterligere to bilder, ett med veggen jeg tenker å fjerne og ett med hvor LT-bjelken (på loftet) skal ligge. Loftet er ikke innredningsbart med tanke på takvinkelen.
Plantegning av husets første etasje med markert blå linje der en vegg planlegges fjernet, viser plassering av soverom, kjøkken og stue. Bygningstegning med markert plassering av LT-bjelke på loftet og vegg som skal fjernes. Loftet har bratt tak og er ikke innredningsbart.

Villa vista skrev:
Jeg synes det ser ut som at veggen bærer ev vind og ikke taket.
Bærende vegger ser ut sånn, går opp til takstolens underramme, nær midten på den.

Men det gjør det ikke selvfølgelig til at det er en bærende vegg i dette tilfellet.

Hvordan vet man om takstolen er selvbærende?

Villa vista skrev lastpost_right.png
Jeg synes det ser ut som at veggen bærer eventuell vind og ikke taket.

Bærende vegger ser slik ut, går opp til takstolens underramme, nær midten på den.

Men det gjør det ikke selvklart at det er en bærende vegg i dette tilfellet.
Det kan sikkert stemme men at den veggen skal bære taket det ser jeg ikke på grunn av hvordan en fagverksstol tar opp krefter.
Derimot kan veggen bære bjelkelaget under loftet.

Videre, en LTavväxling burde holde fint, kjør bjelken i trevareindustriens dim-program.
Dog skal du være helt komfortabel med hva du gjør ellers anbefaler jeg at du benytter en konstruktør.

Sist redigert:
Om veggen hadde vært bærende burde den fortsatt helt opp til mønet.
Visst hjelper veggen til men ikke mer enn at den kan erstattes med en bjelke.

Protte

Jeg regnet på mine takstoler (FEM). Dog med forskjellen 7,5 m lange og 26 grader. Maks strekkspenning fikk jeg i overkanten av bjelken som hvilte på "hjärtväggen". Med samme beregning uten "h-väggen" så sank maks strekkspenning noe som da havnet på undersiden av bjelken i stedet. Mine stoler var altså selvbærende og et støtte på midten forverret noe. Men med ny avlastning på samme sted som nåværende vegg så etterlignes dagens belastningstilstand, hvilket uten beregninger må være best. Det gir dessuten mindre nedbøyning av innertaket.

goonbaboon skrev:
Legger ved ytterligere to bilder, ett med veggen jeg tenker å fjerne og ett med hvor LTbjelken (på loftet) skal ligge. Loftet er ikke innredningsbart med tanke på takhellingen.
[bilde][bilde]
Det burde fungere bra...med stabile oppheng fra takstolene i LT og at LT står på doble bjelker eller LT søyler så blir det bra....

Den er ikke bærende for takstolene, derimot er den sikkert der for å redusere nedbøyningen i undertaket. Dvs. du bør avveksle, og slik som du har tegnet fungerer bra så lenge du forankrer underliggende bjelkelagsvinkler ordentlig.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Takk for alle svar! Problemet er nå hvilken dimensjon man bør ha, ville det være nok med en 56*225*5000?

Villa vista, jeg har prøvd det programmet men jeg finner ingen konstruksjon som ligner min. Hvilken skal man velge? 1,5 plans? Den stemmer jo ikke helt med tanke på at loftet ikke er "innredningsbart". Skulle gjerne hatt et alternativ som er 1 plans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.