A
Jeg er nysgjerrig på hvorfor "tårtbiten" må bort. Hva er det du skal oppnå? Del gjerne om du vil.

• Liker
whak
  • Laddar…
P.Öberg skrev:
Jeg er nysgjerrig på hvorfor "tårtbiten" må bort. Hva er det du skal oppnå? Del gjerne om du vil
Jeg vil bygge et rom som omslutter teglveggen og da trengs de ekstra 30cm for passasjen

Rent bygningsteknisk så tror jeg ikke at den der bue bærer noen egentlig last. Den går jo inn ganske lite i veggen og opplegget ser ikke ut til å være særlig stort så egentlig kan jo buen bare være en utseendesak.
Men det er bare min gjetning........Hva har det vært i lokalene tidligere? Hva er det for type hus? Første etasje eller høyere opp?

S Stefan1972 skrev:
Rent byggnadsteknisk så tror jeg ikke at det der valvet bærer noen egentlig last. Den går jo inn ganske lite i veggen og opplaget ser ikke ut til å være særlig stort så egentlig kan jo valvet bare være en utseendegreie.
Men det er bare min gjetning........Hva har det vært i lokalene tidligere? Hva slags hus er det? Første etasje eller høyere opp?
Takk Stefan,

Det er etasje 2 av 4 i en bolighetsbygning i Vasastan, Stockholm. Jeg tror akkurat som deg at de bærende veggene er de tykke 50cm teglveggen som omslutter valvet. Jeg mistenker derfor at man enten kan ta ned valvet eller legge inn en bjelke på venstre side inn i teglraden like under opplaget, for å opprettholde valvet. Dog skal man være oppmerksom på at valvet på den andre siden sikkert går inn et stykke på den tykkere 50cm veggen. Trekantens spiss er den siden man ser med det lille opplaget.

Jo men min tanke var jo mer om man kunne forstå behovet av hvelvet akkurat der. Finnes det på øvrige etasjer også akkurat der? Finnes det noen ledetråd ellers til hvorfor hvelvet er laget? Det kreves nok svært nøyaktige beregninger om man skal fjerne det helt og erstatte med noe annet. Tvilende om det arbeidet tilsvarer den lille endringen du vil ha.

S Stefan1972 skrev:
Jo men min tanke var jo mer om man kunne forstå behovet av hvelvet akkurat der. Finnes det på øvrige etasjer også akkurat der? Finnes det noen ledetråd ellers til hvorfor hvelvet er laget? Det krever nok veldige beregninger om man skal fjerne det helt og erstatte med annet. Tvilsomt om det arbeidet tilsvarer den lille forandringen du vil ha.
Dette kanskje hjelper til med forståelsen over hvorfor den biten er avgjørende - Jeg har tenkt å bygge ut badet rundt den bærende veggen og trenger å øke rommets størrelse :)

• Plantegning av et bad med mål i centimeter, viser plasseringen rundt en bærende vegg, muligens for å øke romstørrelsen ved utbygging.
A
JoRoT JoRoT skrev:
Jeg vil bygge et rom som omslutter teglveggen og da trengs de ekstra 30cm for passasjen
Takk. Interessant romløsning.

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med om det går å rive, men vil sende med en advarsel som gjelder ALLE, først og fremst eldre hus. Det finnes et uttrykk om at vegger er indirekte bærende, omtrent som en ekstra støtte, ikke at de er ment å bære noen spesifikk last (gulvbjelke, hanebjelker etc.), men at det finnes en viktig funksjon.
...Også om eldre hus har setninger (normalt) kan noe plutselig fått en større betydning enn det var tenkt fra starten.

• Liker
Discoman og 2 andre
  • Laddar…
A
Ser jo ikke hvor alt skal være plassert ennå, men det blir en del "unødvendig plass i badet, gjør vel badet mest dyrere? Eller går jeg glipp av en viktig funksjon? Få inn vaskemaskin for eksempel.

Kan man ikke legge en eller to bjelker langs med taket i stedet, tvers over hele åpningen?

Så får man vel i og for seg finne en måte å forsterke hvelvet på slik at det ikke faller ned hvis man fjerner "tårtbiten"

S Stefan1972 skrev:
Jo, men min tanke var jo mer om man kunne forstå behovet av hvelvet akkurat der. Finnes det på øvrige etasjer også akkurat der? Finnes det noen ledetråd ellers til hvorfor hvelvet er laget? Det kreves nok veldige beregninger om man skal fjerne det helt og erstatte med annet. Tvilende om det arbeidet tilsvarer den lille endringen du ønsker.
På det ene bildet fra TS ser man at tegningen er aktuell for samtlige etasjeplan.

C
JoRoT JoRoT skrev:
Jeg har tenkt å bygge ut badet rundt den bærende veggen og trenger å øke rommets størrelse :)
Ikke for å være sånn, men... Det ser ut som en helt sprø løsning.

C cpalm skrev:
Ikke for å være sånn, men... Det ser ut som en helt sprø løsning.
Forutsetningene for stammer gjør det bare mulig med bad her. Ser du en bedre løsning?

P.Öberg skrev:
Ser jo ikke hvor alt skal være plassert ennå, men det blir en del "unødvendig plass" på badet, gjør vel badet mest dyrere? Eller går jeg glipp av en viktig funksjon? Få inn vaskemaskin for eksempel
Dusj på øvre del & toalett + vask på nedre del. Stamme finnes i 30*25-boksen ved dusjen. Ny døråpning mot hall. Evt. kan man droppe å ta ned "kakestykket" men da blir passasjen inn til dusjen veldig trang. Ser du en bedre løsning?

• Plantegning av baderom med dusj, toalett og håndvask. Målinger angitt i centimeter, med fokus på plassering av ny døråpning og "tårtbiten".
C
JoRoT JoRoT skrev:
Ser du bedre løsning?
Forutsetningene er visstnok særdeles dårlige...
Men med skråveggen blir passasjen mellom WC og dusj altfor trang.
Noe som riktignok er lett å fikse ved å legge den veggen lenger ut, forutsatt at "kakestykket" forsvinner.

Men realistisk sett, å begynne å endre bærende bygningsdeler på den måten... Tror det blir vanskelig å overbevise foreningen, og uansett så blir det uforholdsmessig dyrt og komplisert.

Alternativene, som jeg ser det, er 1) et minibaderom på eksisterende side av hvelvet, eller 2) å separere WC og dusj.

Typ noe sånt her kanskje:
Planløsning av baderom med dusj og toalett markert i blått, strekninger og vinkler markert i rødt, foreslår ulike muligheter for romdisponering.

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
Gammelnörden
Gulvplan med markerte områder og piler, spørsmål om toalett og baderom i blå og rød rektangel. Tekst om døråpninger og avløpsstamme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.