2.514 lest ·
37 svar
3k lest
37 svar
Tidsperiode: Teglhvelv - fjerne en "kakestykke" ved kanten?
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 innlegg
Rent bygningsteknisk så tror jeg ikke at den der bue bærer noen egentlig last. Den går jo inn ganske lite i veggen og opplegget ser ikke ut til å være særlig stort så egentlig kan jo buen bare være en utseendesak.
Men det er bare min gjetning........Hva har det vært i lokalene tidligere? Hva er det for type hus? Første etasje eller høyere opp?
Men det er bare min gjetning........Hva har det vært i lokalene tidligere? Hva er det for type hus? Første etasje eller høyere opp?
Takk Stefan,S Stefan1972 skrev:Rent byggnadsteknisk så tror jeg ikke at det der valvet bærer noen egentlig last. Den går jo inn ganske lite i veggen og opplaget ser ikke ut til å være særlig stort så egentlig kan jo valvet bare være en utseendegreie.
Men det er bare min gjetning........Hva har det vært i lokalene tidligere? Hva slags hus er det? Første etasje eller høyere opp?
Det er etasje 2 av 4 i en bolighetsbygning i Vasastan, Stockholm. Jeg tror akkurat som deg at de bærende veggene er de tykke 50cm teglveggen som omslutter valvet. Jeg mistenker derfor at man enten kan ta ned valvet eller legge inn en bjelke på venstre side inn i teglraden like under opplaget, for å opprettholde valvet. Dog skal man være oppmerksom på at valvet på den andre siden sikkert går inn et stykke på den tykkere 50cm veggen. Trekantens spiss er den siden man ser med det lille opplaget.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 innlegg
Jo men min tanke var jo mer om man kunne forstå behovet av hvelvet akkurat der. Finnes det på øvrige etasjer også akkurat der? Finnes det noen ledetråd ellers til hvorfor hvelvet er laget? Det kreves nok svært nøyaktige beregninger om man skal fjerne det helt og erstatte med noe annet. Tvilende om det arbeidet tilsvarer den lille endringen du vil ha.
Dette kanskje hjelper til med forståelsen over hvorfor den biten er avgjørende - Jeg har tenkt å bygge ut badet rundt den bærende veggen og trenger å øke rommets størrelseS Stefan1972 skrev:Jo men min tanke var jo mer om man kunne forstå behovet av hvelvet akkurat der. Finnes det på øvrige etasjer også akkurat der? Finnes det noen ledetråd ellers til hvorfor hvelvet er laget? Det krever nok veldige beregninger om man skal fjerne det helt og erstatte med annet. Tvilsomt om det arbeidet tilsvarer den lille forandringen du vil ha.
Takk. Interessant romløsning.JoRoT skrev:
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med om det går å rive, men vil sende med en advarsel som gjelder ALLE, først og fremst eldre hus. Det finnes et uttrykk om at vegger er indirekte bærende, omtrent som en ekstra støtte, ikke at de er ment å bære noen spesifikk last (gulvbjelke, hanebjelker etc.), men at det finnes en viktig funksjon.
...Også om eldre hus har setninger (normalt) kan noe plutselig fått en større betydning enn det var tenkt fra starten.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 innlegg
Kan man ikke legge en eller to bjelker langs med taket i stedet, tvers over hele åpningen?
Så får man vel i og for seg finne en måte å forsterke hvelvet på slik at det ikke faller ned hvis man fjerner "tårtbiten"
Så får man vel i og for seg finne en måte å forsterke hvelvet på slik at det ikke faller ned hvis man fjerner "tårtbiten"
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 innlegg
På det ene bildet fra TS ser man at tegningen er aktuell for samtlige etasjeplan.S Stefan1972 skrev:Jo, men min tanke var jo mer om man kunne forstå behovet av hvelvet akkurat der. Finnes det på øvrige etasjer også akkurat der? Finnes det noen ledetråd ellers til hvorfor hvelvet er laget? Det kreves nok veldige beregninger om man skal fjerne det helt og erstatte med annet. Tvilende om det arbeidet tilsvarer den lille endringen du ønsker.
Dusj på øvre del & toalett + vask på nedre del. Stamme finnes i 30*25-boksen ved dusjen. Ny døråpning mot hall. Evt. kan man droppe å ta ned "kakestykket" men da blir passasjen inn til dusjen veldig trang. Ser du en bedre løsning?P.Öberg skrev:
Forutsetningene er visstnok særdeles dårlige...JoRoT skrev:
Men med skråveggen blir passasjen mellom WC og dusj altfor trang.
Noe som riktignok er lett å fikse ved å legge den veggen lenger ut, forutsatt at "kakestykket" forsvinner.
Men realistisk sett, å begynne å endre bærende bygningsdeler på den måten... Tror det blir vanskelig å overbevise foreningen, og uansett så blir det uforholdsmessig dyrt og komplisert.
Alternativene, som jeg ser det, er 1) et minibaderom på eksisterende side av hvelvet, eller 2) å separere WC og dusj.
Typ noe sånt her kanskje: