Vi ville trenge hjelp til å velge metode og materiale når vi skal sette igjen et dørhull i en innervegg.

Innerveggen er pusset og tykkelsen er ca. 24 centimeter inkludert puss.
Jeg har banket bort litt puss og konstatert at det er tegl i veggen.

IMG_0132%20(568%20x%20426).jpg

Hvilke ulike materialer har vi å velge mellom når vi skal sette igjen hullet.
Hvilke fordeler og ulemper har de ulike materialene/metodene.

Mvh
David & Susanna

Enten så regner dere opp og setter for med plater, kryssfiner og gips eller annet materiale dere foretrekker. Eller murer igjen med lecablokk og pusser.

Fordelen med å mure leca og pusse er at hullet forsvinner siden det blir likt som resten av veggen. Så ville jeg valgt å gjøre. En plate på stender vil synes, kanskje til og med sprekke i skjøten, så den må man nok gjøre "nåt av" fra starten. Penest blir å gjøre likt som øvrige veggen som jeg ser det.

Enig med Jan-Å. Blir mer solid. Skjøtene med en plate vil aldri kunne skjules, bare midlertidig.

Vi satte igjen et dørhull og brukte lekter, gipsplater og en hel del sparkel. Det ble bra til å begynne med, men etter en stund syntes skjøtene på noen steder.

Takk for svarene.

Dere bekreftet mine mistanker.

19x19 Leca blokker er kjøpt inn.
Hvor mye av pussen på "innerkantene" i dørhullet skal jeg banke bort?
Helt inn til teglsteinen eller holder det å få bort det ytterste som er malt?

mvh
David

Banke bort det som er løst, burde holde. Har du pusset vegg før?

Nei, jeg har ikke pusset før.. men en gang må jo være den første. Vi begynner med den siden som ikke kommer til å være synlig. (Det skal stå en rad med garderobestammer foran). Hvis vi ikke klarer å få den siden bra nok, får vi ta en fagmann til den andre siden som blir i stuen.

Døren og dørkarmen er i hvert fall tatt bort, og jeg har saget bort parketten og regelen under den delen av gulvet som gikk inn i dørhullet.

IMG_0139%20(568%20x%20426).jpg

Jeg tenkte å fjerne sagflisen nærmest hullet og erstatte det med vanlig isolasjon.

Bør jeg bore i betongen for å få inn noe slik at leca-blokkene sitter ordentlig fast, eller er det nok med mørtel mot betongen?

Har aldri murt leca så det spørsmålet vet jeg ikke, men jeg ville nok bare "stable" dem uten å sette noe som holder dem fast mot veggen. Det er vel ingen krefter på lecaen tenker jeg? Ellers er det ikke noe stort arbeid å bore noen hull og stikke armeringsjern i dem som ligger i fugene mellom blokkene.
Jeg har pusset noen ganger, små flater der jeg har fjernet fliser og sånt, det er ikke så vanskelig og ganske moro. Det jeg gjorde feil var at jeg ikke vannet veggen ordentlig før jeg påførte pussen første gang, og gradvis lærte jeg meg å blande mørtelen tilstrekkelig løs, så det er vel de rådene jeg kan gi: vann på overflaten som skal pusses og løs mørtel. Et dørhull er jo hendig og passe bredt for å kunne dra av mørtelen med en planke som hviler mot veggen på begge sider. Sånn skulle jeg ha gjort, men på denne eminente siden kommer sikkert noen flinkere enn meg til å gi mer nøyaktige råd når som helst :) Lykke til!

Det rådet høres fornuftig ut Jan-Å så kjør på det Co-tec så blir det bra.

Om dere skal tapetsere så kan dere bare lekte opp og gipse

Nå er hullet igjenmurt.

Hvor lenge bør vi vente før vi kan pusse den nye veggen?

Nå er det pusset også...

Siden der garderobene skal være.
Bild%20001%20(426%20x%20568).jpg

Og fine siden i stuen.
Bild%20002%20(426%20x%20568).jpg

Tid for neste prosjekt :)

Flott jobbet. Er det ikke en herlig følelse når man oppdager at jeg kunne!

Bra gjort! Å visst er det en herlig følelse når man oppdager at man kunne! :) Unnskyld jeg snor innlegget, JanneL men det er jo akkurat dette det handler om når man bygger i eget hus, å prøve sånt man ikke har gjort før og ikke kan og oppdage at man kan visst :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.