Hei.
Har et spørsmål angående sparkling av kjellervegger (innendørs). Er det greit å bruke sandsparkel? Jeg vil jo ha noe som er diffusjonsåpent og samtidig ikke ødelegges av eventuell fuktvandring.
Veggene vil deretter males med en, likeså, diffusjonsåpen maling.
Vennlig hilsen
Har et spørsmål angående sparkling av kjellervegger (innendørs). Er det greit å bruke sandsparkel? Jeg vil jo ha noe som er diffusjonsåpent og samtidig ikke ødelegges av eventuell fuktvandring.
Veggene vil deretter males med en, likeså, diffusjonsåpen maling.
Vennlig hilsen
Nei det er ikke OK, sparkel puster ikke. Det skal være puss på yttervegger, deretter silikatmaling hvis man vil male.
Med dette sagt vil jeg likevel nevne at jeg har vært i mange kjellere som har hatt sparklede yttervegger hvor det ikke har vært problemer, men riktig er det ikke.
Mvh maler
Med dette sagt vil jeg likevel nevne at jeg har vært i mange kjellere som har hatt sparklede yttervegger hvor det ikke har vært problemer, men riktig er det ikke.
Mvh maler
Takk. Forstår hva du sier.L Lechuza skrev:
Mener du at sparkel er fuktetett? Hvordan kom du frem til det?L Lechuza skrev:
Om det i det hele tatt trenger å være fuktetett avhenger jo også av hvordan r veggen er bygget og hvordan området brukes.
Det er en risiko med vanlig sparkel, spesielt hvis man maler med "plastfarge" på det.
Jeg ville i første omgang velge en slags puss og male med åpen farge, kanskje fungerer en slags våtroms eller båtmasse som skal tåle vann. Men puss er nok best.
Jeg ville i første omgang velge en slags puss og male med åpen farge, kanskje fungerer en slags våtroms eller båtmasse som skal tåle vann. Men puss er nok best.
Jeg mener at om det er fuktig på utsiden av kjellerveggen så vil sparkelen boble seg og slippe.D Daniel 109 skrev:
Hvordan jeg kom fram til dette er at jeg har sett det i x antall kjellere og snakket med fargegrossistene som så har sagt at sparkel ikke puster på kjellerytterveggene.
Det har jeg sett også, i barndomshjemmet når jeg var barn og i mitt nåværende hus der de virker som de har gjort slik på et par steder.L Lechuza skrev:
Med puss og pussfarge så funker det mye bedre
At det slipper av fukt er noe helt annet enn at det ikke puster.L Lechuza skrev:
De tar feil Daniel, alle sandbaserte sparkel uten plasttilsetninger er akkurat like bra som puss.D Daniel 109 skrev:
MEN hvis du sparkler med et mye "sterkere" sparkel, så kan det løsne underlaget det er sparklet på.
Mer sement i = sterkere
sand er bare en finere fraksjon enn puss, men samme "material".
Vanlige sandspartel for innendørs bruk som for eksempel Beckers medium inneholder sampolymer som gjør at hvis man bredsparkler så blir det ganske tett og veggen puster ikke optimalt..
Puss har ikke mye til felles med disse sparkelene bortsett fra litt ballast..
Puss har ikke mye til felles med disse sparkelene bortsett fra litt ballast..
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Varför släpper det från källarväggarna?
Byggnadsvård -
Vad har jag för källarväggar?
Grund & Markarbeten -
Hvorfor legger man til lekter på kjellervegger?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Skrapa, tvätta svartmögel och saltutslag på källarväggar - för att sedan måla på?
Byggnadsvård -
bästa Färgen för källarväggar. Delvis tidigare målade.
Färg, Måla & Tapetsera